Új határokat feszeget az interaktív technológia

Új határokat feszeget az interaktív technológia

Új határokat feszeget az interaktív technológia

szórakozás

3 perc

A viselhető kiegészítők csupán egy közbülső állomást jelentenek a legújabb interaktív technológiai hullám beindulása előtt, a fogyasztók a következő években számos újításnak lehetnek a szemtanúi.

Már csak két hónap, és jön az Apple okosórája >>Az előző év utolsó pár hónapjában a média és a fogyasztók részéről is kivételes érdeklődés mutatkozott a viselhető technológiák és kiegészítők iránt – főként az Apple által már ősszel beharangozott okosórának köszönhetően. Az intelligens készüléken az iPod-hoz hasonlóan lehet majd zenét hallgatni, de a tulajdonos szívritmusának nyomon követésével az edzések során is hasznos segítőtársnak bizonyulhat, emellett üzeneteket, hívásokat és hangfelvételeket is képes küldeni és fogadni.

Az Apple okosórái

Ahogy a viselhető kiegészítők a kispadról egyre inkább bekerülnek a fejlesztések fő áramlatába, érdemes körbenézni, hogy az interaktív technológiák milyen irányba mozdulhatnak el.

Az okosóráknak köszönhetően ma már bárki fogadhat hívásokat és küldheti el üzeneteit a csuklójára rögzített karpántról, nem kell mobiltelefonokkal bajlódni. Még izgalmasabbak a bőr alá vagy akár a fülbe is beépíthető, illetve a lenyelhető eszközök; de léteznek már olyan készülékek is, amelyeket szemmozgással lehet irányítani, illetve fülhallgatók, amelyek a szívritmust követik nyomon. Ezek az intelligens kiegészítők mind azt példázzák, hogy az innovatív technológia szinte észrevétlenül hálózza be az emberek életét és válik a mindennapok részévé. Az úttörő jellegű kezdeményezések pedig máris az interaktív technológiák határait feszegetik.

A technológia és az érzelmek párosítása

A big data - tehát az intelligens érzékelők által begyűjtött nagy mennyiségű adat – lehetővé teszi, hogy a cégek minden eddiginél jobban megértsék a vásárlóikat. A jövőben várhatóan a viselhető kiegészítők fogják közvetíteni és tolmácsolni a tulajdonosok érzelmeit. A piacon lévő vállalatok ennek megfelelően alakíthatják majd át a szolgáltatásaikat, mielőtt erre bárki is megkérné őket.  

A Koreában lévő Tudományos és Technológiai Intézet (KAIST) kutatói például olyan szenzorokkal kísérleteznek, melyek érzékelik, hogyha viselőjük libabőrös lesz. Ezáltal fel lehet mérni, hogy a vásárlókból milyen érzelmi reakciókat vált ki egy-egy újabb termék, így a hirdetők és a szórakoztató elektronikai vállalatok is célzottabban találhatják meg potenciális vevőiket. Az angol British Airways légitársaság eközben olyan takarókat tervezett, amelyek az utasok hangulatának megfelelően változtatják a színüket.

A British Airways színjátszó takarói

A vállalat vezetői szerint az innovatív újítás lehetővé teszi, hogy javítsák a szolgáltatásuk színvonalát, hiszen azonnal látják majd, ha valaki idegessé válik az út során.

Új alapokon a formatervezés

A viselhető kiegészítőkön kívül a tervezők új területeket is felfedeznek, de ezek már kevésbé kézzel fogható fejlesztések. A Bristol Egyetem kutatói például egy egészen rendkívüli eszközzel kísérleteznek, amely a SensaBubble nevet kapta. A készülék képes rá, hogy a kifújt buborékokra vetítsen képeket, szövegeket vagy hangulatjeleket.

Diego Martinez vezető kutató most azt jósolja, hogy a jövőben a bevásárlóközpontokban ezek a játékos, színpompás buborékok hívják majd fel a vásárlók figyelmét egy új termékre vagy akcióra, ami jóval látványosabb, mint a boltok polcain elhelyezett reklámok.  

Ezek az újítások számos vállalatnak és márkának adtak ihletet a fejlesztésekhez, sokan azonban a már piacon lévő technológiákat vetik be. A ruhákat és táskákat tervező Rebecca Minkoff például megnyitotta az első olyan boltjait, amelyekben hatalmas méretű, interaktív kijelzőket helyezett el.

A vásárlók ezeken keresztül választhatják ki a nekik leginkább tetsző ruhadarabokat, és azokat a modelleket, amelyeket mindenképpen fel szeretnének próbálni. A vevők ráadásul értesítést is kapnak a telefonjukra arról, hogyha felszabadul egy próbafülke. Akkor sincsen gond, hogyha a kiválasztott ruha színe vagy a mérete nem megfelelő, a vásárlók ugyanis a fülkékben lévő interaktív tükrök segítségével már öltözködés közben kérhetnek másik modellt az eladóktól.  

Rendkívüli használati tárgyak

A tavalyi év során nem csak a viselhető kiegészítők piacán, hanem a beültethető eszközök területén is forradalmi változás játszódott le. A Motorola például egy olyan rendkívül vékony, digitális tetoválást tervezett, amellyel könnyen fel lehet oldani az okostelefonok billentyűzetét.

Az Apple eközben a fülben elhelyezhető intelligens fülhallgatókkal kísérletezik; a technológiai cég egy olyan készülékkel jelenne meg a piacon, amelyik nyomon követi a viselője szívritmusát, légzését, a testhőmérsékletét vagy a fizikai aktivitás szintjét.  

A hétköznapi használati tárgyakat hálózatba csatlakoztató Dolgok Internetének köszönhetően a fogyasztók jóval közelebbi kapcsolatba kerülhetnek az innovatív technológiákkal. A fizikai, kézzel fogható, illetve a digitális termékek közt lévő határok a jövőben várhatóan elmosódnak és ötvözik mindkét világ előnyeit. Az olyan eszközök, mint az okosórák jelentik a közbülső állomást, mielőtt elindulna a technológiai fejlesztések újabb hulláma, amely egyre inkább áthatja a vásárlók mindennapjait, észrevétlenül tűnik fel a lakásokban és az élet minden területén.

Forrás: Wired