A divatcégek nagy technológiai dobásra készülnek

A divatcégek nagy technológiai dobásra készülnek

A divatcégek nagy technológiai dobásra készülnek

szórakozás

5 perc

A legmenőbb divatházak képviselői elszántan igyekeznek innovatív technológiákkal ellátni legújabb modelljeiket, látva, hogy a vásárlók egyre többet költenek elektronikus eszközökre és intelligens kütyükre.

Már biztosan mindenkivel előfordult, hogy a munkahelyre sietve útközben vette észre, hogy a mobilja nincs a zsebében. Sokakat ilyenkor azonnal elfog a pánik, hogy egy egész napot – vagy akár csak egy órát – úgy kell eltölteniük, hogy nem érthetőek el. De a jövőben erre a helyzetre is megoldást nyújthat például az okoskabát, amely nemcsak telefonálni és üzeneteket fogadni képes, de még abban is segít, hogy a Twitterre is kiteheti a bejegyzéseit.  

Talán ez az elképzelés rengeteg ember számára földtől elrugaszkodott jóslatnak tűnik, de az okostelefonként funkcionáló ruhadarabok megjelenése koránt sincs olyan messze, mint azt a legtöbben gondolnák. A londoni székhelyű, intelligens kiegészítőket tervező divatcég, a CuteCircuit kreatív igazgatója például azt vetíti előre, hogy nagyjából öt-tíz éven belül az olyan apróságok, amelyeket folyton magunknál hordunk – mint például a mobiltelefonok, kamerák vagy karpántok – teljesen el fognak tűnni, hiszen mindezek be lesznek építve az emberek öltözékébe.

A brit főváros keleti részén található Shoreditch-ben lévő stúdiójában Francesca Rosella és csapata egy évtizede fáradozik azon, hogy az intelligens technológiák a divatiparban is megjelenjenek. Az elmúlt tíz évben a vállalat komoly hírnévre tett szert innovatív viselhető kiegészítőivel és ruhadarabjaival. Ezt támasztja alá, hogy a cég termékei mellett tették le a voksukat olyan hírességek, mint például Katy Perry, Nicole Scherzinger vagy Ellie Goulding énekesnők.

Nagy-Britannia – és különösképpen London – már régóta igazi divatdiktátornak számít az okosruházat területén. Ennek ellenére Francesca Rosella csupán az utóbbi időben vette észre, hogy a divatcégek részéről is egyre jobban élénkül az érdeklődés az innovatív technológiák és az öltözködés ötvözése iránt.

A piac szó szerint „bezsongott”

Legalábbis így látja a kreatív igazgató. A szakértő szerint most minden cég arra törekszik, hogy tekintélyes szeletet hasítson le a tortából és minél több vásárlót tudjon elkápráztatni.

A menő divatházak közül egyébként a Ralph Lauren az egyik, amelyik talán a leglelkesebben vetette bele magát a fejlesztésekbe. A főleg a matrózok viseletére emlékeztető csíkos pólóival és ruhadarabjaival hírnevet szerző cég az elsők között van azon luxus divatházak sorában, amelyek viselhető kiegészítőkkel és öltözékekkel jelentek meg a piacon.

Az egyik nagy dobásuk lehet az a sportmez, amelyik nyomon követi a viselője szívritmusát, a légzés gyorsaságát és a stressz-szintet. Szakértők szerint az újítás hamar meghódíthatja a vásárlókat az Atlanti-óceán mindkét partján. Ralph fia, David Lauren szerint – aki egyben a divatbirodalom adminisztratív alelnöke is – a jövőben is minden lehetőséget megragadnak, hogy az innovatív technológiákat beépítsék az új modelljeikbe.

„A technológiai fejlődés mostanra olyan szintre ért, hogy már a ruházati termékeket is könnyedén fel lehet szerelni különféle szenzorokkal. Ha csak a fél évvel ezelőtti helyzettel hasonlítjuk össze a jelenlegit, a viselhető kiegészítők még messze nem voltak olyan fejlettek, mint napjainkban. A legfontosabb cél most tehát az, hogy az intelligens technológiákat, érzékelőket mindenféle ruhadarabba beépítsük. Öt év múlva pedig hihetetlen változásnak lehetünk szemtanúi, egyfajta technológiai forradalom játszódhat le a divat világában is” – hangsúlyozta az alelnök.

A piacon megjelenhetnek például olyan ruházati termékek, amelyek ellenőrzik, hogy a gyermekek eleget mozogtak-e a nap során, illetve jelzik, ha mondjuk túlzottan magas az ember vérnyomása. Azok a felsők sem számítanak majd kivételesnek, amelyek automatikusan megváltoztatják a színüket és mintájukat, attól függően, hogy a viselője éppen milyen hangulatban van. David Lauren szerint a vállalat jelenleg ilyen típusú termékek tervezésén dolgozik, az újítások így néhány év múlva már a boltok polcain is feltűnhetnek.

De miért pont most kezdtek el mozgolódni a ruhatervező vállalatok?

Néhányan úgy vélik, hogy ennek főként pénzügyi okai vannak. A divatcégek ugyanis egyre nagyobb aggodalommal figyelik, hogy a vásárlók sokkal többet hajlandóak ma a divatos kütyükre és elektronikai eszközökre költeni, mint egy trendi blúzra vagy pulóverre. Az Euromonitor kutatócég legújabb összesítése szerint a britek előző évben 4,5 milliárd fontot áldoztak okostelefonok vásárlására, miközben a neves ruhatervezők modelljeinek forgalma 4,3 milliárd font volt. Az arányok tehát az utóbbi időben eltolódtak, a rangsor felcserélődött, a divatcégek lépéskényszerbe kerültek.

„Napjainkban a piac egyre inkább abba az irányba mozdul el, hogy a divatra – a ruházatra, a kiegészítőkre és a cipőkre – fordított összegek csökkennek az okostelefonokra kiadott pénzhez képest – vélekedik az OMsignal alapítója, Stéphane Marceau. A kanadai startup volt egyébként az a társaság, amelyik a Ralph Lauren divatház sportmezeit intelligens technológiával szerelte fel.

A jelenleg mintegy 50 főt foglalkoztató cég azon dolgozik, hogy a ruhadarabokba beépíthető technológiákat tervezzen. Stéphane Marceau szerint csupán idő kérdése, hogy az okosruhák átvegyék a viselhető kiegészítők vezető szerepét.

Az OMsignal társalapítója most azt jósolja, hogy néhány éven belül, ha valaki bemegy a boltba és vásárol egy pólót vagy fehérneműt, akkor az egészen biztosan el lesz látva valamilyen gépek közötti kommunikációra épülő technológiával vagy érzékelővel.  

Nem lesz sétagalopp

A divatiparban sokan osztják Stéphane Marceau véleményét, de az öltözködés és az intelligens technológiák ötvözése biztosan nem lesz olyan sétagalopp, mint azt a legtöbben gondolnák. Az eddigi fejlesztések során ugyanis már kiütköztek az első feszültségek a divatházak vezetői és a technológiai vállalkozások között. David Lauren szerint a vásárlók egészen biztosan nem azért fogják megvenni az intelligens sportmezeket, mert az OMsignal látta el a legújabb technológiákkal. A fogyasztók továbbra is a Ralph Lauren hírneve és minősége miatt veszik majd meg ezeket a ruhadarabokat, amelyek – mellesleg – mérik a sportolók pulzusát vagy légzését.  

Amy Winters brit tervező – aki például olyan darabok fejlesztésén dolgozik, amelyek hangutasításra változtatják meg a színüket – egyetértett abban, hogy a divat és a technológiák párosítása elég kemény dió, és komoly kockázatokat rejt magában.

A divattervező legújabb modelljeit a január elején megtartott fogyasztói elektronikai kiállításon, a CES-en mutatták be. A technológiai csúcsrendezvényen minden olyan divatcég képviseltette magát, amelyik valamit is ad magára. A résztvevők között volt például a Victoria’s Secret vagy a Louis Vuitton, bár nem mutattak be semmilyen intelligens ruhadarabot.

A divatos ruházati termékek és intelligens kiegészítők esetében természetesen ezúttal is sok áll vagy bukik azon, hogy milyen áron lesznek elérhetőek az újítások. A CuteCircuit által tervezett sporttrikó, amelyik világít futás közben, például 90 fontért – vagyis csaknem 38 ezer forintért – vásárolható meg. A mintázatukat változtató miniszoknyák és ruhák ára pedig a 100 fontot – átszámolva mintegy 41 ezer forintot – is meghaladja.

Karinna Nobbs, a British School of Fashion tanára úgy véli, hogy ezek az árak túl magasak a fogyasztók számára, arról nem is beszélve, hogy egyes modellek még elég esetlenek. Az egyetemi előadó például kiemelte a Tommy Hilfiger új kabátját, amelybe napelemeket építettek be, hogy ezekkel lehessen feltölteni az okostelefonokat és a táblagépeket.

A szakértő ennek ellenére hisz abban, hogy az intelligens öltözékek piacán hatalmas lehetőségek nyílnak még meg. „Ahogy az árak elkezdenek csökkenni és a beépített érzékelők kevésbé lesznek majd feltűnőek a ruhákon, úgy válnak ezek egyre vonzóbbá a vevők számára” – adott hangot véleményének a professzor.

Forrás: The Guardian