Digitális pénzügyek: bejött a mobilbankolás

Digitális pénzügyek: bejött a mobilbankolás

Digitális pénzügyek: bejött a mobilbankolás

pénzügy

2 perc

A Mastercard szerint a bankoknak és pénzügyi szolgáltatóknak fontos szerepe van abban, hogy a digitális pénzügyek gyors, kényelmes és biztonságos megoldást jelentsenek a felhasználók számára.

A fizetéstechnológiai cég éves felmérése szerint a mobilbankot használók aránya először haladta meg az 50 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében. A hagyományos ügyintézésnek a pandémia is gátat szabott, de az adatok alapján az okostelefonos megoldások népszerűsége évek óta dinamikusan nő.

Két éve még csak a megkérdezettek 13 százaléka használt ilyen alkalmazást, ez az arány 2020-ra már elérte az 56 százalékot. Korosztályos bontásban a fiatalok (18-34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50-64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz.

„A kutatásunk rámutatott, hogy 97 százalékos okostelefon-penetráció mellett a többség banki ügyeit is ezeken az eszközökön szeretné intézni. Ma már néhány másodperc alatt ellenőrizhetjük egyenlegünket, küldhetünk azonnal pénzt vagy indíthatunk utalást. Fontos, hogy a mobilunkban elérhető pénzügyi lehetőségeink egyre inkább bővüljenek, miközben használatuk folyamatosan egyszerűsödik. Idetartoznak az olyan fejlesztések is, mint a számlaalapú bolti vagy webshopos fizetés, a nyílt bankolási megoldások, de az azonnali átutalás is. Az a szolgáltató könnyen versenyelőnybe kerülhet, amely először tesz elérhetővé ilyen innovatív funkciókat ügyfelei számára” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla-alapú fizetés a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account megoldás lehetővé teszi, hogy a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek.

Ez a kereskedőknek is könnyebbséget jelent, hiszen a megoldás az érintésmentes (NFC) technológiával működik, a vásárló telefonját a POS-terminálhoz érintve fizet – nincs szükség tehát új eszközök telepítésére bolti azonnali fizetések elfogadásához.

A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben az átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%), és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). Ez utóbbi tekintetében több mint 10 százalékos a növekedés egy év alatt. Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de szívesebben használják az ilyen applikációkat pénzküldésre (47%), mint a 35-49 évesek (40%), vagy az 50-64 évesek (34%).

A felmérésben arra is rákérdeztek, hogy a mobilbanki alkalmazást nem használók milyen indokkal mondanak nemet a digitális bankolásra. 38% inkább az online, webes szolgáltatást használja, ez az arány a fiataloknál alacsonyabb (27%), de jóval átlag feletti a férfiak körében (45%). Érdekesség, hogy a nemmel válaszoló fiatalok közül minden tizedik (12%) kipróbálta már ezt a lehetőséget, de nem szerette. Mindezek mellett a biztonság hiányát is minden ötödik felhasználó kétségbe vonta (19%).