A COVID miatt új korszak kezdődött a digitális fizetéseknél

A COVID miatt új korszak kezdődött a digitális fizetéseknél

A koronavírus miatt új korszak kezdődött a digitális fizetéseknél

pénzügy

2 perc

Tízből négy ember változtatott fizetési szokásain a járványhelyzet hatására – derül ki a GKI Digital Digitális Pénzügyi Körkép 2020 című kutatásából. A tanulmány szerint mostanra csaknem egymillióra nőtt a digitálisan érett, az innovatív pénzügyi megoldásokra nyitottak köre az országban, például alig több mint egy év alatt 250 ezer ember kezdett Revolutot használni.

Az elektronikus fizetés terjedésében kiemelt szerepe van az online kiskereskedelemnek. Az e-kereskedők üzleti érdeke a kártyás vásárlások népszerűsítése, a kormány döntése értelmében pedig jövő évtől kötelező lesz minden online kassza mellett biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A szabályozás következményeként országszerte újabb 60 ezer helyen lehet majd elektronikusan is fizetni.

A járvány sebességváltásra késztette az e-kereskedelmet, és a szektor úgy tűnik élni tudott a lehetőséggel. Az online kereskedők rekord erős második negyedévet zártak, a bővülés mértéke 47%-os volt 2019 azonos időszakához mérve. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt az online bankkártyás fizetések száma és értéke is.

Az MNB statisztikái szerint tranzakciószám tekintetében 43, az értékben pedig csaknem 50 százalékos volt a bővülés 2019 második negyedévéhez képest. Emellett fontos változás, hogy a vásárlók minden eddiginél nyitottabbá váltak a rendelések előzetes online fizetésére, ami hosszabb távon véget vethet az utánvétorientált piacnak – fogalmazott Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

A vírus hatása a csomagátvételek esetében is látható: a megnövekedett rendelésszám mellett az átvételi preferenciák is eltolódtak 2019 hasonló időszakához képest. Kevesebb rendelést kértek a vásárlók bolti átvétellel, ugyanakkor jelentősen megugrott a házhoz szállítással vagy csomagautomatába kért küldemények aránya.

A Digitális Pénzügyi Körkép 2020 adatai szerint ma Magyarországon 3,35 millió online vásárló van. Közülük 1,34 millióan csak alapszinten értenek a pénzügyekhez, így körükben majdnem minden második vásárló a készpénzes fizetést részesíti előnyben, azonban a pénzügyi szempontból digitálisan érett vásárlók mintegy 800 ezres táborában a készpénzes fizetés támogatottsága már csupán alig 3 százalék.