Úton az M2M felé - Mire figyeljenek a cégek?

Úton az M2M felé - Mire figyeljenek a cégek?

Úton az M2M felé - Mire figyeljenek a cégek?

még több IoT

4 perc

A távközlési szolgáltatást nyújtó vállalatoknak fel kell állítaniuk a saját prioritásaikat, megtalálni a megfelelő partnereket, és a szakmában jártas vezetőket kell kinevezniük az új M2M-részlegek élére.

A gépek közötti (M2M: machine-to-machine) kommunikáció lehet a következő gyorsan növekvő terület a vezetékes és mobilszolgáltatásokat nyújtó vállalatok számára (CSPs), jelentős üzleti megtérülést kínálva. A piac fő mozgatórugója az egymással kapcsolatban lévő készülékek számának erőteljes bővülése, a mostani előrejelzések szerint az éves átlagos emelkedés üteme eléri a 40-50 százalékot 2015 és 2021 között.

Napjainkban a fejlett piacokon az M2M-kapcsolatok a szolgáltatók kínálatában 5 százalékos súlyt képviselnek a mobilkommunikációs megoldásokon belül, de a következő évek során várhatóan több milliárd új intelligens eszköz csatlakozik majd a világhálóhoz. A szakértői becslések alapján így 2021-re már 2,1 milliárd készülék lesz képes egymással kommunikálni interneten keresztül.

A világhálón kapcsolatban lévő készülékek és a felhasználók számának erőteljes növekedése új kapukat nyit meg a mobilkommunikációs cégek előtt is, míg a hagyományosabb megoldások – különösen a fejlett piacokon – egyre inkább a háttérbe szorulhatnak.  

A siker felé vezető út 5 fontos lépése

M2M-útikalauz digitális stopposoknak >>A piac gyorsulásával párhuzamosan tesznek szert egyre nagyobb befolyásra a mobilkommunikációs társaságok és könnyedén érhetnek el komoly sikereket és jelentős megtérülést. Ahhoz viszont, hogy megvethessék a lábukat a digitális világban, öt olyan alapvető szempontra érdemes odafigyelni, amelyet a szakértők alapvető fontosságúnak tartanak a nyereséges M2M-alapú üzleti modell kialakításához.

  • Prioritások

Minthogy az M2M-piac látványos térhódítása lehetőségek millióit nyithatja meg a cégek előtt, ezért először fel kell állítani a nyereséges működés elsődleges prioritásait. A növekedést főként az autóipar, a szállítmányozás, az energetika, a közműszolgáltatók, a biztonságtechnikai cégek, a vállalatok, kiskereskedők és az ipar vezérlik, a társaságoknak ezért el kell dönteni, melyik szektor illeszkedik a legjobban profiljukhoz. A megtérülés ugyanis főleg az innovatív technológiák felhasználási módján és alkalmazási területén áll vagy bukik, vagyis a költségek tükrében kell beazonosítani a legmegfelelőbb piacokat.

  • A megfelelő szakemberek összegyűjtése

Rendkívül fontos, hogy a cégek az új M2M-mel foglalkozó részlegeik élére a szakmában tapasztalt, elkötelezett vezetőket nevezzenek ki. Az értékesítési és a marketingvonalat szintén érdemes erősíteni, miközben a műszaki területet, a kutatás-fejlesztést és az ügyfélszolgálatok működését sem szabad elhanyagolni.

Ha egy szolgáltató úgy dönt, hogy több iparágat szeretne ellátni, akkor egyetlen központi marketinges csapatot és humánerőforrás-osztályt ajánlott létrehozni. Az értékesítők viszont külön dolgozhatnak a helyi piacokon azon szektoroknak az esetében, amelyek a legnagyobb megtérüléssel kecsegtetnek.

  • Együttműködés

A piacot három módon érhetik el a legsikeresebben a CSP-vállalatok; hogyha a partnerük megoldásait értékesítik, ha a saját termékeiket kínálják, vagy ha egy másik technológiát vásárolnak meg. A szolgáltatók szempontjából a leginkább gyümölcsöző megoldás az lehet, hogyha együttműködést kötnek olyan cégekkel, amelyek a hardver-infrastruktúrát – modemeket, modulokat és okoskészülékeket – biztosítják.

A hardvergyártás nem tartozik a távközlési szereplők elsődleges profiljába, így megéri partneri kapcsolatot kiépíteni az erre szakosodott társaságokkal. A mobilkommunikációs megoldásokat nyújtó cégek versenyképessége ugyanis a hálózatok kiépítésén és a lefedettség biztosításán alapul, ezért ők a platformjaik és az összekapcsolhatóság erősítésével érhetnek el eredményeket. Emellett az új piacra betörő szolgáltatóknak érdemes olyan vállalkozásokkal is szövetségre lépni, amelyek a speciális mobiltelefonos alkalmazások fejlesztésével és tesztelésével foglalkoznak.

  • Partneri kapcsolatok kialakítása

A partneri szövetségek jelentik az M2M kulcsát >>Egyetlen távközlési társaságnak sincs olyan széles eszköztára, hogy az összes piaci lehetőségre egyedülálló és teljes M2M-megoldást dolgozzon ki, ezért lehet szükség a társulásra más vállalatokkal. Elsősorban olyan partnereket érdemes keresni, amelyek már komoly tapasztalattal és kidolgozott technológiával bírnak a készülékek karbantartására és az adatok elemzésére vonatkozóan, lehetőség szerint minél több piacról szerezve információkat. Itt sem a mennyiség, hanem a minőség a fontos, ezért fontos körültekintően kiválasztani azt a néhány kiemelt partnert, amelyik a fogyasztók igényeit és a vállalat érdekeit legjobban szolgálja.

  • Személyes jelenlét

Az sem lehet mellékes, hogy a szolgáltatók milyen képet alakítanak ki az ügyfeleik körében. A sikeres marketingstratégia kidolgozásakor egyetlen márkára is lehet alapozni, de a vállalat nevéhez is lehet kötni az új fejlesztéseket. Nagyon fontos, hogy a cégek világosan lássák, a felhasználók hogyan értékelik őket a versenytársaikhoz képest, hiszen az M2M egyike azoknak a technológiai megoldásoknak, amelyeknél az összekapcsolhatóság és az informatika ötvöződik. A vállalati IT-részlegek ezért alapvető fontosságúak a döntéshozatalban az M2M-technológiák beépítése során. Nem szabad arról se elfeledkezni, hogy a speciális telefonos alkalmazások sokszor inkább egyes társaságok igényeihez igazodnak, vagy még csak gyerekcipőben jár a tesztelésük.

A siker megalapozása

Az M2M-re épülő üzleti modell gyakorlati bevezetése a legtöbb esetben csak 3-5 éves időtávon térül meg, amikorra megsokszorozódik a piacon lévő eszközök száma. Éppen ezért rendkívül fontos a megfelelő pénzügyi alapok megteremtése és minél több befektető vagy kockázati tőke társaság figyelmét kell felkelteni, az új vállalati stratégia kezdeti szakaszában ugyanis még jelentősek a kockázatok. A 2021-re jósolt 2,1 milliárd okoskészülék és a fogyasztókra vetített 51 milliárd dolláros megtérülés azonban mindenképp egy gyümölcsöző, növekvő és nyereséges működéssel kecsegteti a szolgáltatókat. Ehhez viszont az is elengedhetetlen, hogy a cégek eldöntsék, hol szálljanak be az ellátási láncba, kiválasszák a megfelelő partnereket és okosan reklámozzák az új termékeiket.  

Forrás: SAP, az eredeti cikk szerzője Steve Hilton, az Analysys Mason vezető elemzője