Ön mennyire bízna egy pilóta nélküli repülőben?

Ön mennyire bízna egy pilóta nélküli repülőben?

Ön mennyire bízna egy pilóta nélküli repülőben?

logisztika

2 perc

Ha a légitársaságok autonóm rendszerekre cserélnék az emberi pilótákat, további jelentős megtakarításokat érhetnének el, de korántsem biztos, hogy az utasok felszállnának az ilyen gépekre.

A svájci UBS Bank nemzetközi felmérést készített 8 ezer ember megkérdezésével arról, felszállnának-e egy önmagát vezető repülőgépre. Összességében a válaszadók fele kategorikusan utasítja el a feltételezést, és csupán 17% az, aki szívesen repülne autonóm vezérlés mellett. Az utóbbi érték 27%-ra növekszik a 18-24 évesek körében, és 31%-ra a 25-34-es korosztályban.

Dubajban már tesztelik a személyszállító drónt

A nemzetiség is befolyásolhatja a jövőbeli technológia iránti nyitottságot: a megkérdezettek közül a németek és a franciák voltak a legvonakodóbbak (13%-uk szállna csak önvezető repülőre), a legnyitottabbnak pedig az Egyesült Állambeliek bizonyultak 27%-kal. 

A kutatás arra is kitért, hogy a légitársaságok akár 30 milliárd dolláros évi megtakarítást érhetnének el a teljesen autonóm technológia bevezetésének köszönhetően. Ezt egyfelől az optimalizált útvonalak hatékonyabb üzemanyag-felhasználása generálná, de ugyancsak nagy kiadás a pilóták alkalmazása és képzése. Természetesen ez feltételezi, hogy a pilóta nélküli repülés nem jár valamilyen kirívó pluszköltséggel.

Hogy ebből a megtakarításból az utasok mennyit érzékelnének, az erősen kérdéses, hiszen az adott társaságok döntésétől is függ, hogy megtartják-e profitként, vagy pedig csökkentik-e a repülőjegyek árát. Átlagban a feltételezések szerint az európai utasok 4, az amerikaiak pedig 11 százalékkal olcsóbban utazhatnának.

Még nem tudni, hogy mikorra lesz ténylegesen elérhető a vezető nélküli repülés, egyelőre az látható, hogy több cég is dolgozik önvezetésre is képes „repülő autókon”, melyek többnyire drónhoz vagy helikopterhez hasonló, néhány személy szállítására képes modellek. Az Airbus Sagitta néven fejleszt önmagát vezető, repülőgépre hasonlító modellt, amely a legsikeresebb próbarepülésén hét perces utat tett meg egy előre programozott útvonalon. Ez a modell ugyanakkor inkább harcászati felhasználásra készült, és kevésbé személyszállításra.

A jelentés azt jósolja, hogy a technológia bevezetésének köszönhetően jelentősen csökkennek majd az emberi hibából adódó balesetek, és végső soron még biztonságosabb lesz a repülés. Legvalószínűbb, hogy a légitaxik és a teherszállító vállalatok vezetik be először a pilóta nélküli repülőket, ezt követik majd az üzleti magángépek és helikopterek, és csak legvégül a kereskedelmi személyszállító társaságok. Tekintve hogy a fiatal korosztály volt a legnyitottabb az új megoldások iránt, az UBS szerint, ha megőrzik ezt a nyitottságukat, akkor az jó hír lehet az ilyen irányú jövőbeli fejlesztések számára.

Forrás: The Verge