Innováció a nyílt vizeken: szállítmányozás okosan

Innováció a nyílt vizeken: szállítmányozás okosan

Innováció a nyílt vizeken: szállítmányozás okosan

logisztika

2 perc

A norvégiai és szingapúri kutatóintézetek együttműködése az intelligens és autonóm tengeri közlekedési rendszerekre fókuszál.

Az újítást Chee Hong Tat szingapúri közlekedési- és külügyminiszter, valamint a norvég szingapúri nagykövet, Anita Nergaard ismertette a nemrég megtartott szingapúri SMI fórumon.

A részleteket a norvég SINTEF Ocean és a Szingapúri Tengerészeti Technológiai Központ (TCOMS) dolgozta ki. A projektben a szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság (MPA), a szingapúri Tengerészeti Intézet (SMI), valamint a Norvég Kutatási Tanács (RCN) is közreműködik.

Az ütemterv a SINTEF Ocean és a TCOMS között 2019 júniusában aláírt egyezményének eredménye. Vezető tengeri nemzetként Szingapúr és Norvégia egyaránt élen jár az új technológiák kifejlesztésében és bevezetésében. Mindehhez folyamatos kutatási-fejlesztési tevékenységre van szükség.

Az intelligens és önvezető hajók kiváló lehetőséget nyújtanak a közlekedési rendszerek újragondolására. A végső cél egy globális szintű, fenntartható tengeri szállítmányozási rendszer kialakítása.

A mostani újítás az ipar 4.0 hajózási ágazatot érintő hatásait vizsgálja, különös tekintettel az okoshajókra és -kikötőkre, a digitális adatcserére, az automatizált folyamatokra, valamint az autonóm vízi járművekre és a fejlett robotikára. Ezek elsősorban fizikai értelemben vett és műszaki műveletekhez kapcsolódnak, szem előtt tartva az új munkafolyamatok, üzleti modellek és egyfajta innovációs ökoszisztéma kidolgozását a jelenleg is kialakulóban lévő tengeri szállítási rendszerek tekintetében.

További cél egy nyitott és nemzetközi innovációs ökoszisztéma létrehozása, amely támogatja az új üzleti modelleket és piaci lehetőségeket. Kiemelt kutatási területnek számít az intelligens hajók közötti interakció, a digitális interoperabilitás és az intelligens kikötők kialakítása. A nemzetközi szabványok kialakítása pedig az egyenlő versenyfeltételek biztosításának kulcsfontosságú elemét jelenti.

Mindehhez hatalmas laboratóriumokra is szükség van. Ezekben ugyanis ellenőrzött körülmények között tesztelhetik a szélsőséges időjárási körülmények hatásait, az összetett manőverezést és a bonyolult hardveres rendszerek működését. Az „éles” környezetben történő bevezetés csak ezt követően valósulhat meg.

Forrás: