Drága tankolás: így is visszavágható a kiszállítási költség

Kapcsolódó cikkek

Drága tankolás: így is visszavágható a kiszállítási költség

Drága tankolás: így is visszavágható a kiszállítási költség

logisztika

2 perc

Jelentős mértékben csökkenthetőek a kiszállítások teljesítésének költségei az okoslogisztikai technológiák alkalmazásával. A DoDo cseh startup számításai szerint egy 3-4 járműből álló flottát fenntartó vállalkozás átlagosan 22%-kal is visszaszoríthatja így kiadásait. A költségek csökkentése az olyan innovatív megoldások révén lehetséges, mint a szállítási feladatok adatvezérelt összehangolása, a forgalmi helyzet MI-alapú elemzése, illetve a futárok által megtett út lerövidítése.

Az üzemanyagárak dinamikus emelkedése és tartósan magas szintje egyre inkább arra ösztönzi a házhoz szállítással is foglalkozó cégeket – így az éttermeket és a webáruházakat is –, hogy valamiképp csökkentsék az elmúlt időszakban keletkezett többletköltségeiket. A nagyvállalatok esetén a fentiek mellett szinte kivétel nélkül elvárás a környezetbarát szemlélet érvényesítése és a szállítás ökolábnyomának csökkentése is.

A DoDo által kifejlesztett és alkalmazott, mesterséges intelligencián és adatvezérelt megoldásokon alapuló okoslogisztika, illetve a kiskereskedelmi trendek legújabb, jövőbe mutató irányai minderre számos ponton lehetőséget kínálnak.

1. Az úgynevezett „last mile”, vagyis utolsó két kilométeres alapelv érvényesítése, a különböző címekre történő kiszállítások összehangolása

Az adatvezérelt összehangolással a startup tapasztalatai alapján maximalizálható a futárkapacitások kihasználtsága, és megtakaríthatóvá válnak a párhuzamosságok, így a több kolléga által azonos területen, részben feleslegesen megtett utak. Különösen az éttermek esetében okoz problémát a szállítási igények napszakon belüli csúcsidőszakoknak megfelelő hullámzása: ebédidőben, illetve este a sofőrök túlterheltek, a nap többi részében viszont a kapacitások kihasználtsága alacsony.

Az okoslogisztikai megoldások a nap minden szakában, költséghatékonyan és optimális kihasználtság mellett képesek a futárfeladatok teljesítésére.

2. Az aktuális forgalmi helyzet figyelembevétele és elemzése; a forgalom várható alakulásának értékelése

A mesterséges intelligencia alapú tervező nemcsak az egyes útvonalak aktuális terheltségét, de a forgalom várható alakulását is számításba veszi, jelentősen csökkentve ezzel a kiszállítási időt, illetve a teljesítések üzemanyagigényét.
    
3. Alternatív meghajtású járművek használata, környezetbarát technológiák alkalmazása

A hagyományos üzemanyagok kiváltása például az elektromos, illetve CNG-üzemű furgonok, illetve akár a cargo-biciklik használatával a korábbinál is nagyobb mértékben csökkentheti a költségeket. A DoDo egyre több területen alkalmazza ezeket a megoldásokat, jelentősen mérsékelve ezzel a szállítások környezeti hatásait is.

4. Az útvonalak lerövidítése, dark store-ok használata

Már láthatók egy olyan, komplex kiskereskedelmi szemléletváltást jelentő új trend jelei, amelyek a kiszállítás kiindulópontját kívánják közelebb hozni a célállomásokhoz. Ezt egyes cégek úgy oldják meg, hogy a nagy központi raktárak helyett kisebb üzletek, illetve ún. dark store-ok (online rendelések összekészítésére és átvételére szolgáló, raktárszerű létesítmények) hálózatának létrehozásával rövidítik le a megtett utakat.

5. Egyéb költségek racionalizálása: HR, biztosítás, balesetek, amortizáció

A kiszállítási feladatok kiszervezésével megtakaríthatóvá válnak a saját futárok felvételével, betanításával és alkalmazásával járó költségek, és ezzel egyben sok időt és energiát is megtakaríthatnak a vállalkozások. A járművek fenntartásával járó kiadások, egyebek mellett az egyre növekvő biztosítási díjak szintén megspórolhatók így. A futárok nem megfelelő vezetési stílusa a járművek idő előtti amortizációjával, sőt balesetekkel járhat. A startup szerint fejlesztésükkel ezek a költségnövelő tényezők is szinte kivétel nélkül kiküszöbölhetők.