Ügyetlen robot lehet a gyerek padtársa

Ügyetlen robot lehet a gyerek padtársa

Ügyetlen robot lehet a gyerek padtársa

közszolgáltatás

6 perc

Kreatív módszert fejlesztettek ki Svájcban a kézírás oktatására: egy segítségre szoruló barát képében egy robottal együtt a gyerekek tanítva tanulhatnak.

Különösen aktuális ez az ötlet azt követően, hogy az Egyesült Államok több tagállamában már nem is oktatják a kézírást, csak gépen vagy legfeljebb nyomtatott betűkkel tanulnak írni a diákok, holott tudományosan igazolt tény, hogy a kézírás számos kognitív és finommotoros folyamatra hat jóindulatúan. 

Játékos tanulás: oktatórobot gyerekeknek

Az EPFL csapata a CoWriter-nek elnevezett eljárást és eszközt alkotta meg, mely a „tanítva tanulás" pszichológiai elvén alapul. A humanoid külsejű robotnak látszólag a gyermek mutatja meg, melyik betűt hogyan kanyarítsa. A mutatvány után a gép megpróbálja reprodukálni a diákok mozdulatait, akik a játékból „tanárként” is sokat tanulhatnak. 

Gyakran előfordul, hogy a gyerekek kitartása a kézírás nehézségei miatt csökken, ez pedig a teljes tanulmányaikra is hatással lehet. Ezt a folyamatot fordíthatja meg az a játékos fejlesztés, ha a tanuló tanári szerepkörbe bújhat.

A kutatók ezért olyan robot kifejlesztésén kezdtek el dolgozni, amely képes magát belehelyezni az egyenrangú partner szerepébe, de mégis segítségre van szüksége, és meg lehet, sőt meg kell tanítani valamire. Séverin Lemaignan, az ember-robot kapcsolatok szakértője szerint igazából nem is eszközt adnak a tanárok kezébe, hanem egy olyan nehézkes tanulót, aki a leglassabbaknál is lassabban halad – ezzel a leggyengébbeket is motiválni tudják.

A robot egyik előnye, hogy a kutatás alapján hatékonyan képes fejleszteni a segítségre szoruló tanulókat. Az egyelőre még csak prototípus fázisban lévő gép programozható, így a későbbiekben akár a tudása is bővíthetővé válik.

Forrás: Kurzweil