Drónok vészhelyzetben: forradalmi újítás a tűzoltásban

Kapcsolódó cikkek

Drónok vészhelyzetben: forradalmi újítás a tűzoltásban

Drónok vészhelyzetben: forradalmi újítás a tűzoltásban

közszolgáltatás

3 perc

A nagy teherbírású gép a kínai vállalat utasszállító drónjának, az Ehang 216-nak kifejezetten felhőkarcolók tűzoltására tervezett változata.

A gyártó közlése szerint az Ehang 216F akár 600 méter magasra is képes felrepülni, és 150 liter oltóhabot, valamint hat tűzoltó bombát is szállíthat. A drón hőkamerával azonosítja a tűz forrását, majd „ablaktörőt” lő ki a lebegő repülés alatt pontosan megtartott helyzetéből.

Ezután a tűzoltó bombák – amelyek feltehetően a poroltó készülékekből ismert anyag szétterítésére szolgálnak – bedobása következik. A következő lépés célja, hogy az égő anyag felületére juttatott hab elzárja a levegő oxigénjét az égés helyétől, megszüntetve ezzel a tüzet.

Nagyobb tűzesethez több drón is repülne, és ezzel az új légi oltással a tűzoltóság reakcióideje is csökkenne. Ha pedig a gép nem képes kezelni a vészhelyzetet, akkor is mérsékelheti a károkat, és a szakemberek már a megérkezésük előtt fontos információkhoz juthatnak.

A sokemeletes épületekben problémát jelenthet a tűzforráshoz való hozzáférés is, amit tovább nehezít, hogy a liftek vészhelyzetben nem használhatók. A hagyományos módszereknél ráadásul az oltást végző csapatok folyamatos vízellátását is biztosítani kell.

Huazhi Hu, a vállalat alapítója és vezérigazgatója az önvezető légi járművekben (Autonomous Air Vehicle, AVV) rejlő lehetőségeket egyenesen „határtalannak” tartja. Véleménye szerint az Ehang 216F megfelel a modern okosváros követelményeinek. A cég ennek jegyében a jövőben több hasonló megoldást is szeretne kifejleszteni.

Mivel a vállalatnak új gyártóüzeme épül Yunfu városában – ahol a bemutatót tartották –, így évente akár 600 darab tűzoltó drónt is képesek lesznek legyártani. A helyi önkormányzat által támogatott beruházás becsült összege 42 millió jüan (több mint 5 millió euró). Az üzem mellett kutatási és fejlesztési-, valamint képzési központot is terveznek építeni.

Eredeti küldetése a dróntaxizás

Az Ehang 216 eredetileg egy kétüléses, 16 villanymotorral és légcsavarral működő, 360 kilogrammos üres tömeggel és 260 kilogrammos hasznos teherrel működni képes gép. Hatótávolsága a tervek szerint várhatóan 35 kilométer, végsebessége pedig 130 km/óra lesz.

Norvégiában a kínai gyártó idén már megkapta a működési engedélyt a polgári légügyi hatóságtól. Az utasszállító drónt a többi között a szállítási szolgáltatások tesztelésére és a szélturbinák ellenőrzésére használják majd.

A vállalat még 2018-ban bemutatta az első éles tesztrepülést az Ehang 184 nevű koncepciójárművel. Egy osztrák repülőgépipari vállalattal közösen pedig tavaly áprilisban Európában is látványosan szemléltették, hogy miként képzelik el a „repülő taxizást”.

A Reuters akkori beszámolója szerint a tesztrepülést a bécsi Generali Arénában tartották. A 16 propeller meglehetősen nagy zajt csapott a stadionban, de a nem éppen pehelysúlyú drón minden probléma nélkül megtett néhány kört a levegőben, majd biztonságosan leszállt.

A fejlesztőcég érdeklődése nem véletlen a rotorok iránt, hiszen kifejezetten olyan eszközre kívánnak koncentrálni, amelynek nincs szüksége kifutópályára. Ennek érdekében stratégiai partnerséget is kötöttek az osztrák FACC céggel, amely nem mellékesen az AVIC kínai repülőgépipari csoport kezében van.

A nagy teljesítményű drónt elsősorban rövidtávú személyszállításra, ipari berendezések szállítására és sürgős orvosi ellátások esetén tervezik használni, de ahogy a most bemutatott tűzoltó fejlesztésből látható más sürgősségi területen is be lehet vetni.

A jármű lassúnak egyáltalán nem nevezhető, ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy üzemideje körülbelül fél óra. A FACC vezérigazgató, Robert Machtlinger úgy számolt, hogy a terheléstől függően 50 és 70 kilométer közötti is lehet a hatótávolsága.

Mindenesetre a próbarepülésre vállalkozó osztrák újságíró szerint a kabin meglehetősen kicsi, és magasabb utasoknak a lábtér hiánya kényelmetlenné teheti az utazást. De ennek ellenére érdeklődő és előrendelés bőven lenne az utasszállító drónra.

Machtlinger külön kiemelte, hogy számukra a dinamikus növekedés talán legnagyobb akadálya a repülés szabályozása, amelynek ki kell terjednie az autonóm repülő járművekre is, és számos új közlekedési szabály megalkotását teszi szükségessé a jövőben.

Forrás: