Digitális dilemmák a családban

Kapcsolódó cikkek

Digitális dilemmák a családban

Digitális dilemmák a családban

közszolgáltatás

3 perc

A Vodafone kutatása szerint a szülők háromnegyede szabályozza gyermeke eszközhasználatát.

A technológia soha nem látott mértékű fejlődésével a szülőknek nem egyszerű nyomon követni a digitális világ változásait. A most felnövő generációhoz tartozók már a digitális kor gyermekei, számukra az internethasználat, a technológia, az online tér és az érintőképernyők az életük szerves részét képezik. Minden szülő nap mint nap szembesül azzal, hogy gyermeke egyre több időt tölt a képernyők előtt.

Ezt a témát járja körül a Vodafone által Magyarországon elsőként nyilvánosan bemutatott Screenagers című dokumentumfilm, amely egyfajta gondolatébresztőként szolgál, és felhívja a figyelmet arra, hogy felelősen kell kezelnünk a digitális eszközhasználatot, kiemelt figyelmet fordítva a biztonságra és a megfelelő informáltságra.

Hazai trendek – Ki mennyit lóg a családban a neten?

A Vodafone egy reprezentatív kutatásban 500 szülő véleményét kérdezte meg a 6-14 éves és a 15-18 éves korosztály digitális eszközhasználatával kapcsolatban. A felmérés eredményei alapján az általános iskolást nevelő családok 44%-ánál vannak kütyüzésre vonatkozó szabályok, amelyeket mindenki betart, és a családok kétharmadánál tudatosan szerveznek közös programokat annak érdekében, hogy a gyerekek ne üljenek túl sokat a gép előtt.

A válaszadók többsége felismerte, hogy felelős azért, mennyi időt töltenek gyermekeik a képernyők előtt, és 76%-uk szabályozza a képernyők előtt tölthető időt.

A kisebb gyereket nevelők ötöde érzi úgy, hogy nem mutat jó példát, mert sokat kütyüzik, sokat Facebookozik ő maga is, sőt a szülők negyede elismeri, hogy esetenként ők maguk adják az okoseszközt a gyerekek kezébe azért, hogy lefoglalják. A gyerekek minőségi időtöltésével kapcsolatban a kutatás igazolta, hogy akinek különórái vannak, azok kevesebb időt töltenek telefonozással.

Sok szülő rájött annak fontosságára, hogy nekik is ismerniük kell a virtuális világot, és igyekezniük kell képben lenni a digitális trendekkel. Fontos figyelniük arra, hogy gyermekük milyen játékokkal játszik, hiszen a kutatásból kiderült, hogy az általános iskolás korosztály több mint fele leggyakrabban egyedül szokott „telefonozni”. Ebben a tekintetben nem voltak feleslegesek az elmúlt évek edukációs programjai: a szülők háromnegyede beszélgetett már a gyerekével az internethasználat veszélyeiről.

Annak ellenére, hogy a felnőttek felelőssége eldönteni, megengedik-e a gyereküknek a YouTube használatát, vagy esetleg tiltják, a kutatás megállapította, hogy minden illúzió ellenére az általános iskolások 72%-a rendszeresen nézi a videómegosztót. A felmérés szerint a kicsiket a szülők 68%-a, a nagyokat 52%-a küldené el internetmentes táborba.

Érdekesség, hogy a nagyobb korosztály szülei esetében csak harmada gondolja úgy, hogy az okostelefon használatát az órai anyag részévé kell tenni, annak ellenére, hogy a digitális világ oktatásba történő integrációja elkerülhetetlen.

A kutatás arra is rámutatott, hogy úgy lehet a gyermekeknek hatékony iránymutatást adni a digitális világban, ha elindul egy beszélgetés a szülők és a gyerekek között, és kialakul a bizalom. Ehhez tanácsokat és a további eredményeket a digitaliscsalad.hu online magazin fogja feldolgozni, a témában készült első cikk itt érhető el.

A Vodafone Family ajánlat, valamint a hozzá kapcsolódó legújabb okosmegoldások, a nyáron bemutatott Kid Gyerekóra és a most debütáló Kid Mobilirányító is igyekszik megkönnyíteni a családok mindennapjait a digitális kihívások terén – összegezte a szolgáltató.