Továbbra is lendületben a hazai e-kereskedelem

Továbbra is lendületben a hazai e-kereskedelem

Továbbra is lendületben a hazai e-kereskedelem

kereskedelem

3 perc

Másfél évvel a koronavírus megjelenése után eldőlni látszik a kérdés: 2021 első fél éve alapján úgy tűnik, hogy a járvány hatására tavaly hirtelen hatalmasat bővülő online kiskereskedelem meg tudta tartani a lendületét. Ráadásul a növekedés motorja továbbra is a rendelési gyakoriság növekedése – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.

A magas bázis ellenére továbbra is stabil és látványos a növekedés

Az első félévben 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ennél is fontosabb azonban, hogy már a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható. Ez a pandémia előtti évek stabilizálódott, 14-16% körüli átlagos növekedési ütemét 25%-kal haladja meg.

Egyre többször rendelünk a neten

Január és június között nem nőtt nagymértékben az újonnan csatlakozó vásárlók száma (jelenleg 3,44 millió fő tekinthető aktív online vevőnek Magyarországon), jelentősen bővült viszont a webáruházakban leadott megrendelések száma. Ez 32,4%-os növekedést követően csaknem 27,9 millió darab teljesített belföldi rendelést jelent.

Emellett tovább nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is, ami jelenleg átlagosan 17 internetes rendelés/fő/év. A mutató bővülése elsősorban annak köszönhető, hogy már sokkal több mindent tudunk és szeretnénk online vásárolni. A folyamatosan bővülő webes termékkínálat mellett pedig a vásárlási kedv sem esett vissza drasztikusan a korlátozások feloldásának ellenére sem.

Nem csak a műszaki cikkek népszerűek

Számos termékkör, amely a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának az online térben, 2021 első felére robbanásszerű fejlődési pályára állt. Immár olyan termékcsoportok megrendelésétől sem riadnak vissza a vásárlók, mint a napi élelmiszerek és fogyasztási cikkek (éves alapon 50%-os a bővülés), valamint az otthonfelszerelés és a barkács (+35,7%). Ez utóbbi területek bővülését a kormány otthonfelújítási programja is tovább élénkíti.

Az otthoni vagy hibrid munkavégzés, a digitális oktatás, valamint a nyári sportesemények – a foci-EB és az olimpia – együttesen idén is erős első féléves keresletet generáltak a műszaki, azon belül is a szórakoztató elektronikai és a számítástechnikai cikkeknek. A szektor online forgalmának növekedése az első félév során 30,7%-os volt, a forgalma pedig elérte a 114 milliárd forintot.

A növekedés mellett új kihívásokat is hozott 2021

A pozitív változások mellett ugyanakkor számos nem várt kihívást is hozott a pandémia a kereskedőknek. A vírus következményeként kiesett ázsiai termelési kapacitások, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás akadozása miatt korábban egyáltalán nem jellemző készlethiányok sújtják a kereskedelmet és annak online ágát.

Az áruhiány ráadásul épp a leginkább keresett barkács, építőanyag, bútor, kert, szabadidő, sport és műszaki cikkek kapcsán a legjelentősebb, ami az árakra is komoly hatással van. A megnövekedett beszerzési árak pár hét alatt átgyűrűztek az értékesítési árakba is, hatást gyakorolva ezzel a belföldi internetes kereskedelemre is, elég csak a raktárkészletek méretére és a vállalt szállítási határidők megnövekedésére gondolni.

Mi várható az év második felében?

Az eddig eredmények fényében a következő félév kapcsán is bizakodóak a webáruházak, továbbra is a tavalyi bázist meghaladó növekedés várható, azonban a bővülés mértéke jelenleg még nehezen becsülhető. A járvány közelgő negyedik hulláma és a kapcsolódó intézkedések ezúttal is nagyban befolyásolhatják az őszi, karácsonyi számokat.