Megcsappant a táblagépek forgalma

Megcsappant a táblagépek forgalma

Megcsappant a táblagépek forgalma

kereskedelem

3 perc

Immár a tizedik egymást követő negyedévben csökkent éves bázison a tabletek forgalma a világpiacon – hívta fel a figyelmet az amerikai International Data Corporation (IDC) piackutató vállalat. Az okostelefonok piaca viszont továbbra is bővült.

Összesítésük szerint az első negyedévben 36,2 millió, az egy évvel korábbinál 8,5 százalékkal kevesebb táblagépet értékesítettek a világpiacon. A mostani a tizedik egymást követő olyan negyedév, amelyikben kevesebb készüléket értékesítettek az egy évvel korábbinál. Sőt, a legutóbbi öt egymást követő negyedévben a csökkenés éves bázison kétszámjegyű volt.

A piaci forgalom csökkenése két készülékkategória homlokegyenest ellentétes tendenciáját takarja. Az egyik kategória, a tényleges táblagépek értékesítése folyamatos és meredek visszaesést mutat, ami az IDC prognózisa szerint belátható időn belül így is marad. A másik kategória, a csatlakoztatható billentyűzetes tabletek forgalma viszont több-kevesebb lendülettel emelkedést mutat. Az utóbbi kategória a hagyományos notebookokkal kezdi felvenni a versenyt.

A táblagéppiac több gyártó korábbi hasonló próbálkozása mellett valójában az Apple iPad piaci megjelenésével 2010-ben indult be – mutatott rá Ryan Reith, az IDC szakértője. A tabletek forgalma 2010 és 2013 között lélegzetelállító ütemben nőtt. A vásárlói érdeklődés azonban a nagyméretű okostelefonok megjelenésével és részben a technológiai áttörés elmaradása miatt később megcsappant.

Ezt a szegmenst az év első negyedében is az Apple vezette, ámbár csökkenő eladásokkal és zsugorodó piaci részesedéssel. Sőt, a legnagyobb mértékben épp az Apple eladásai csökkentek az első negyedévben, 13 százalékkal, miközben forgalmát csak egyetlen gyártó, a kínai Huawei tudta növelni 31,7 százalékkal. Az összes többi gyártó eladásai csökkentek.

Eladások számokban

Az Apple 8,9 millió táblagépet értékesített az első negyedévben a 2016 első negyedévi 10,3 millió után. A mostani eladások 24,6 százalékos, az egy évvel ezelőttiek pedig 25,9 százalékos piaci részesedést biztosítottak számára.

A sorban második Samsung az egy évvel korábbinál 1,1 százalékkal kevesebb, hatmillió készüléket értékesített az első negyedévben. Mivel a dél-koreai vállalat eladásai a piaci átlagnál kisebb mértékben csökkentek, így piaci részesedése még emelkedni tudott, 15,2 százalékról 16,5 százalékra

A Huawei 2,7 millió táblagépet adott el, míg egy évvel korábban 2 milliót. A kínai cég világpiaci részesedése ezzel 7,4 százalékra nőtt 5,1 százalékról. Az Amazon.com tableteladásai 1,8 százalékkal 2,2 millióra csökkentek, a piaci részesedés ezzel párhuzamosan 6 százalékra nőtt 5,6 százalékról.

A Lenovo 3,8 százalékkal kevesebb készüléket értékesített az év első három hónapjában a tavalyi első negyedévhez képest, ez darabszámban 2,1 milliót jelent a 2,2 millió után, ami 0,2 százalékponttal nagyobb, 5,7 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő.

Az összes többi gyártó eladásai együttesen 14,7 százalékkal 14,4 millióra csökkentek, piaci részesedésük pedig 42,7 százalékról 39,8 százalékra zsugorodott – olvasható az MTI összefoglalója alapján a Trendfm.hu oldalon.

Töretlen az okosmobilok népszerűsége

A tabletek piaci mutatóival szemben a korábbi becslésnél kissé nagyobb mértékben nőttek az okostelefon értékesítések a világpiacon. Az első negyedévben 347,4 millió készüléket adtak el világszerte, 4,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A növekedés szinte kizárólag az öt legnagyobb gyártó közé bejutott három kínai vállalatnak volt köszönhető. Mindhárom cég, a Huawei, az OPPO és a vivo növelte piaci részesedését, miközben a két legnagyobb gyártó, a Samsung és az Apple piaci részesedése csökkent.