Ínycsiklandó technológia: itt az Ételek Internete

Ínycsiklandó technológia: itt az Ételek Internete

Ínycsiklandó technológia: itt az Ételek Internete

kereskedelem

3 perc

Míg a hétköznapi használati tárgyakat hálózatba csatlakoztató Dolgok Internete kifejezést egyre sűrűbben lehet mindenhol hallani, az Ételek Internetét (Internet of Food) talán csak kevesen ismerik.

Az új trend az előző év utolsó hónapjaiban kezdett el divatba jönni, és gyakorlatilag a teljes ellátási láncot felöleli. Egyebek közt az élelmiszereket házhoz szállító, illetve elosztó vállalatok által beüzemelt érzékelők és analitikai rendszerek segítségével gyűjt hasznos adatokat a vásárlói szokásokról, és ezzel hozzájárulhat a szolgáltatások színvonalának javításához.  

A Dow Jones Venture Source összesítése szerint 2014 első felében mintegy 1,1 milliárd dollár – csaknem 300 milliárd forint – kockázati tőke áramlott az étellel és itallal foglalkozó startup vállalkozásokba. A felmérés alapján az élmezőnyben elsősorban amerikai cégek szerepelnek.

Az elemzők szerint a befektetők szinte „öntik” a pénzt az élelmiszeripari technológiákat fejlesztő társaságokba; legyen szó akár élelmiszerboltokról vagy éttermi házhozszállításról, illetve akár olyan weboldalakról, amelyek a farmokat és gazdaságokat kötik össze a vásárlókkal. Az alábbiakban olyan innovatív élelmiszeripari vállalatokat gyűjtöttünk össze, amelyekre érdemes odafigyelni az idei év során.   

Future Food Institute

A Future Food Institute egy olyan non-profit szervezet, amely elsősorban olyan új megoldásokat és fejlesztéseket kutat fel és elemez világszerte, melyek javítják az élelmiszer-ellátás hatékonyságát. Az intézet négy tényezőre helyez hangsúlyt; egyrészt arra a kommunikációra, amely felhívja a vevők és a fejlesztő vállalatok figyelmét az alapvető problémákra.

"Ennivaló" M2M: tudja, hogy mi kerül a tányérjára? >>Ezen kívül kiemelt figyelmet kap a kutatás és az innováció, a törvényi szabályozási keretek megalkotása, illetve a vállalatok közti együttműködés lehetőségei. Az intézet továbbá minden évben megrendezi a Bibimbap kreatív üzleti ötletversenyt is, amely egy koreai rizses ételről kapta a nevét.

ipiit

Az ipiit-et sokan egyszerűen csak az élelmiszeripar nagyköveteként emlegetik. A vállalat segít a vásárlóknak eligazodni az élelmiszerboltok polcai között, hogy melyek azok az egészségesebb, organikus termékek, amelyek nem tartalmaznak allergiát kiváltó, vagy génkezelt összetevőket.

Az ipiit adatbázisa körülbelül 280 ezer élelmiszerről és italról tartalmaz hasznos információkat, a vevőknek csupán be kell olvasniuk a termékek vonalkódját, hogy hozzájussanak a részletekhez. A vásárlók emellett össze is hasonlíthatják a termékekről szóló adatokat, sőt saját bevásárló listát készíthetnek vagy megoszthatják egymással tapasztalataikat egy-egy áruval kapcsolatban.

Tastemade

Ahogy a neve is árulkodik róla, a Tastemade valódi étvágygerjesztő az ínyencek számára. Lényegében egy olyan videó hálózat kialakításáról van szó, ahol akárki megoszthatja az ételekkel és utazással kapcsolatos élményeit vagy tapasztalatait. A közösségnek jelenleg mintegy 20 millió tagja van, de ez a szám folyamatosan növekszik.

Az étvágygerjesztők olyan étkezéshez és utazáshoz kötődő témákat vetnek fel, amelyekkel más fórumon nem nagyon lehet találkozni, de a legújabb trendek is kiemelt figyelmet kapnak. A Tastemade oldalára rákattintva például a vegán déli konyháról és a grillezett sajt elkészítésének fortélyairól olvashat, de alapvető táplálkozási és egészségi információkhoz is hozzájuthat.  

Dig Inn

Francia "gyorsétterem" - Érdemes átvenni a példát >>A Dig Inn Seasonal Market gyakorlatilag egy 10 New York-i éttermet összekapcsoló hálózatból áll, amelyek az idei év januárjában léptek együttműködésre. A programban részt vevő vendéglők elsősorban farmokról származó, friss élelmiszereket használnak fel a főzés során, ezzel próbálják felhívni a vendégek és más éttermek figyelmét az egészséges táplálkozás fontosságára.

A Dig Inn hálózatához csatlakozott tíz étterem külön weboldalon, illetve okostelefonos alkalmazáson keresztül osztja meg egymással az első tapasztalatokat. A tervek szerint a kezdeményezésbe az idei év során más városok is bekapcsolódnak.  

Farmers Web

A Farmers Web úgy próbálja javítani az élelmiszer-ellátási lánc hatékonyságát, hogy egy internetes felületen keresztül kapcsolja össze a gazdaságokat, illetve a fogyasztókat. A weboldalon a szakácsok, a vállalatok étkezési menedzserei és a vevők friss tejterméket, húst, zöldséget és gyümölcsöt rendelhetnek, illetve az előállítás folyamatát is nyomon követhetik.

A megrendelt élelmiszereket rögtön összecsomagolják, és kiszállítják akár 250 mérföldes távolságba is. A vásárlók egyszerre akár több gazdálkodótól is rendelhetnek árut az igényeik szerint, vagy különleges kiszállítást kérhetnek.

Forrás: Tech Republic