Az autózás jövője a hangvezérelt navigáció

Kapcsolódó cikkek

Az autózás jövője a hangvezérelt navigáció

Az autózás jövője a hangvezérelt navigáció

IoT Podcast

24 perc

Az okostelefonoknak köszönhetően beköltözött a hangvezérlés technológiája az autókba is. A fejlődés irányai alapján arra lehet számítani, hogy a közeljövőben a járművek kifejezetten a vezetéshez szabott, jobb felhasználói élményt nyújtó rendszerekkel is rendelkezni fognak.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója az M2M Zóna rádióműsorban beszélt arról, hogy cégük miként látja az autózás jövőbeli élményét, és hogy milyen szerepe lehet ebben a hangvezérlésnek.

Szakértők hada helyett adatcunami

A hangvezérelt rendszerek nagy hátránya, hogy például a magyar felhasználók (de igaz ez minden kisebb országra is) ritkán találnak olyan megoldást, amely képes felismerni az anyanyelvüket is. Ennek oka, hogy az ilyen típusú megoldások fejlesztése idáig nagyon forrásigényes volt, és a nagy cégeknek nem érte meg, hogy minden egyes nyelv azonosítására képesek legyenek a rendszereik.

Mára viszont a mesterséges intelligenciának köszönhetően már nincs szükség arra, hogy rengeteg munkával manuálisan állítsák össze, hogy milyen kifejezéseket ismerjen fel a gép. Elég például egy felhasználói bázis által gyakran használt mondatokat összegyűjteni, betáplálni egy neurális hálóba, majd rábízni a rendszerre, hogy ezeket tanulja meg kiszűrni. Ehhez is természetesen kell valamilyen szintű előzetes fejlesztés (egy bétatesztelő csoport vagy akár csak az adott cég alkalmazottjai által), viszont az üzembe helyezés után a rendszer folyamatosan egyre pontosabb lesz. Mindez pedig sokkal alacsonyabb fenntartási és fejlesztési költséggel jár, mint a korábbi megoldások.

Eltérő igények

Felmerülhet természetesen a kérdés, hogy miért is szükséges külön hangvezérelt rendszerek fejlesztése az autókba, ha ezeket a feladatokat mind el tudja látni egy okostelefon is. Kerecsen Tamás szerint jogos a felvetés, de nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy vezetés közben egészen más felhasználói élményre van szükség, mint bármilyen más szituációban.

A volán mögött a sofőrnek nincs lehetősége az érintőképernyőt nyomkodni, vagy a kisebb kijelzőn böngészni a keresési eredményeket. Ilyenkor az az elsődleges, hogy a beépített rendszer párbeszédbe lépjen az autóssal, és a neki szükséges funkciókat mind elérje hangvezérléssel, ezekre pedig általában az autón kívül nincs nagy szükség.

Nem is beszélve, hogy a gépkocsik jóval komplexebb rendszereket is tartalmaznak, mint amelyet egy okostelefon el tudna látni. Elég csak arra gondolni, hogy mennyi belső elektronikai szenzorral rendelkeznek, melyek a motor működését mérik, de ide lehet sorolni a sok kijelzővel rendelkező jáműveket, vagy akár az egyelőre „jövő zenéjének” számító önvezető autókat is.

Előbb-utóbb tehát szükség lesz arra, hogy a járművek saját internetkapcsolattal és ilyen szempontból is külön rendszerekkel rendelkezzenek, a telefonnal összekapcsolt autó igazából csak egyfajta átmeneti technológia addig, amíg ez a terület ki nem teljesedik.

További érdekességekért hallgassa meg a teljes műsort!