Milyen kockázatokat rejt a technológiai fejlődés?

Milyen kockázatokat rejt a technológiai fejlődés?

Milyen kockázatokat rejt a technológiai fejlődés?

gyártás

3 perc

A hírportálok hajlamosak az okosfejlesztések előnyös oldalára fókuszálni, azonban minden előrelépés veszélyeket is hordoz magában: például a munkaerőpiac ismét megszenvedheti az automatizációt.

A Világgazdasági Fórum tagjai idén januárban is összegyűlnek a svájci Davosban, hogy megtárgyalják a gazdaságra legnagyobb hatást gyakorló trendeket. Ezek között külön ki kell emelni a mesterséges intelligencia térnyerését, melynek terjedése gyorsabb ütemben csökkentheti az értelmiségi munkahelyeket, mint ahogy azok létrejönnek.

A Világgazdasági Fórum szakértői szerint ezekért a munkaerő-piaci változásokért nem a globalizáció, hanem a technológiai fejlődés tehető felelőssé. Amíg a szabályozások nem biztosítják a dolgozók átképzését, hogy lépést tartsanak az újításokkal, addig gyorsabban fognak megszűnni a munkahelyek, mint ahogy újak keletkeznek, ez pedig nagymértékű társadalmi elégedetlenséghez vezethet, melynek hatásai nem láthatóak előre.

Felkavaró fejlesztések

A szervezet jelentése 12 olyan technológiai ágazatot határozott meg, mely potenciálisan átrendeződést hozhat a társadalom, a munka és a politika világában. Ezek között külön említésre méltó az úgynevezett blokklánc technológia (mely a bitcoin és a hasonló kriptovaluták alapját képezi), a 3D-nyomtatás, a nanoanyagok, a Dolgok Internete és a Virtuális Valóság. Ezek előnyei ugyanakkor várhatóan felülmúlják majd a hátrányokat, de így is komoly fejtörést okozhatnak a döntéshozók számára, hiszen a szabályzások kidolgozása nem lesz egyszerű feladat.

Sofőr nélküli közlekedés

Nézzük például az önvezető autókat: ezek a járművek a nagyobb biztonság mellett előbb vagy utóbb halálos baleseteket is okozhatnak. Hogy ezek után a társadalom a technológia betiltását követeli-e, az nagyban függ attól is, mennyire bíznak meg azokban a jogi mechanizmusban, melyek a fejlesztéseket szabályozzák.

Márpedig a befektetők sem szívesen adnak pénzt egy olyan ágazatnak, melyet a szabályozás hiányában ott hagyhatnak a vásárlók. Fontos megjegyezni azt is, hogy beláthatatlan az is, miként reagálnak az emberek például a biztonság javulására. Évente körülbelül 40 ezren halnak meg autóbalesetben az Egyesült Államok útjain, az önvezetők ezt a számot a felére is csökkenthetnék. Ahogy Richard Samans, a VGF egyik vezetője fogalmazott: vajon ezek után 20 ezer köszönőlevélre, vagy 20 ezer perre számíthatnak a gyártók.

Általában a cégek előbb foglalkoznak az innovációval, és csak utána gondolkoznak el a technológia lehetséges kockázatain. Így általában minél újabb egy technológia (például a mesterséges intelligencia vagy a Dolgok Internete), annál rosszabbul mérik fel a veszélyeit. A cikk folytatását itt olvashatja el.

Forrás: ComputerWeekly.com