Még bőven van szufla az okosórák piacán

Még bőven van szufla az okosórák piacán

Még bőven van szufla az okosórák piacán

gyártás

3 perc

Bár az okostelefonok és táblagépek mellé a viselhető kiegészítők is felsorakoztak, a hordható készülékek elterjedését még több kulcsfontosságú tényező is akadályozza.

A legfrissebb kutatások szerint az amerikai fogyasztóknak csupán 9 százaléka rendelkezik okosórával, ami szintén arról árulkodik, hogy még bőven lenne lehetőség a további növekedésre. Ez az arány a többi viselhető kiegészítő esetében is hasonlóan alakul, a szakértők ezért úgy gondolják, hogy a fejlesztő vállalatoknak még komoly előrelépéseket kell tenniük, különösen a csuklón hordható eszközök esetében.

Méltó ellenfelet kaphat az Apple okosórája >>Szinte adja magát, hogy a gyártóknak elsősorban az akkumulátorok élettartamát és a készülékek feldolgozási teljesítményét kellene javítaniuk. Emellett lényeges szempont, hogy a kiegészítők képesek legyenek kommunikálni más cégek okoseszközeivel is, illetve, hogy az egyszerű kinézetű modellek helyét átvegyék a kifinomultabb formatervezésű darabok.

Ebben a tekintetben egyébként komoly előrehaladást jelentett például az Apple okosóráinak piacra dobása, valamint a Google is nemrég jelentette be, hogy a Tag Heuerrel együttműködésben az idei évben piacra dobja luxuskivitelű Android Wear okosóráját.

Android Wear

Természetesen ez csupán néhány példája annak, hogy a forgalmazóknak milyen irányba kéne elmozdulniuk ahhoz, hogy termékeiket megkülönböztessék a főbb versenytársakétól. Amit viszont máris borítékolni lehet, hogy az extra funkciók mellett kemény küzdelem bontakozhat ki az év során az árak tekintetében is. Az igényesebb külső és az árak leszorítása mellett ugyanakkor a gyártóknak sohase szabad megfeledkezniük arról, hogy valójában mi mozgatja a piacot; a vásárlók elsősorban hasznos, innovatív és az életminőségüket javító eszközöket várnak.

Apple Watch

Összegyűjtöttünk néhány további szempontot, amelyet a vállalatoknak érdemes lenne figyelembe venniük:

Az órák kijelzőjének áthelyezése

Az még ma is vita tárgya, hogy mi a viselhető eszközök elsődleges funkciója; az okostelefonok kiegészítése vagy teljes kiszorítása a piacról, új adatok gyűjtése, vagy a meglévő információk összegzése és elemzése. A válasz csak azon múlik, hogy a fogyasztók inkább egy intelligensebb órára vágynának vagy egy kevésbé okos mobiltelefonra. Ideális esetben a gyártóknak mindkét igényt ki kell tudniuk elégíteni: olyan készülékekre van szükség, amelyek egy különálló csatornaként új információkhoz juttatják a tulajdonosokat, mellesleg pedig mutatják az időt is.

Ryan Martin, a 451 Research’s Mobility Team elemzője azonban úgy véli, hogy a hagyományos modellek kijelzőjének lecserélése érintőképernyőkre korántsem természetes. A kijelző elhelyezése miatt a kíváncsiskodók betekintést nyernek a magánéletünkbe, hiszen az okosórákon megjelenő értesítőket gyakorlatilag bárki könnyedén elolvashatja. Emiatt joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért ne lehetne a kijelzőket a csukló belső részén elhelyezni.

A Montblanc e-szíjjal turbózza fel a hagyományos óráját >>A Pebble – amely a Kickstarteren indított közösségi finanszírozási kampányt nemrégen a Pebble Time okosórák piacra dobásához szükséges források megteremtéséhez – éppen ebbe az irányba próbál elmozdulni. A kaliforniai Palo Altóban található startup ugyanis extra funkciókkal szeretné kibővíteni a Pebble Time-ot valamint a Pebble Time Steelt, ezáltal a fejlesztők úgynevezett „okosszíjakat” tervezhetnének.

Pebble Time

Ez a kivitelezésben csupán egy apróbb változást jelent, mégis sokkal egyszerűbbé válhat az eszközök használata. A Pebble most azt tervezi, hogy néhány hónappal a Pebble Time első kiszállításai után emellett megnyitja majd az okosszíjakhoz kapcsolódó alkalmazásprogramozási felületét – API – is, így az innovatív vállalatok saját applikációkat hozhatnak létre.

Kiemelt hangsúly az adatok védelmén

Ha viselhető kiegészítőkről beszélünk, akkor ezen termékek piaci sikere sokban függ attól is, hogyan fejlődnek a vezeték nélküli hálózatok, a Bluetooth, illetve a wifi. Az Android Wear (és hamarosan az Apple Watch is) azonban már lehetővé teszi az adatok tárolását, tehát a felhasználók így offline üzemmódban is számos funkcióhoz hozzáférhetnek. Az persze vitathatatlan, hogy a zenei tartalmak vagy a videók internetről való áttöltéséhez szükség van egy Bluetooth-kapcsolatra, de vajon mi történne akkor, ha a személyes adatokat offline módon tárolhatnánk és rendszerezhetnénk?

Variációk ugyanarra a témára

Annyi bizonyos, hogy az érzékeny adatok tárolása és továbbküldése során újabb biztonsági lépcsőket kell beépíteni a rendszerbe, amelyek szavatolják, hogy ezek az információk nem jutnak illetéktelenek kezébe. Érdemes lenne például elgondolkozni azon, hogy például az okosórák tulajdonosai csak személyazonosítást követően – például ujjlenyomat alapján – férhessenek hozzá az eszközön tárolt adatokhoz.

Forrás: M2M Now, az eredeti cikk szerzője Ryan Martin, a 451 Research’s Mobility Team elemzője