Eltérítés-védelem a sofőr nélküli autókban

Eltérítés-védelem a sofőr nélküli autókban

Eltérítés-védelem a sofőr nélküli autókban

biztonság

3 perc

Az önvezető modellek már legtöbbször az embereknél is ügyesebbek a balesetek elkerülésében – már ha a fedélzeti számítógép megfelelően működik. Az viszont továbbra is kérdés, hogy miként védhetőek az automatizált járművek a hackertámadásokkal szemben.

A Texasi A&M Egyetem kutatói ütközéselkerülő és kibertámadásokat megelőző közlekedési rendszert fejlesztettek: az önvezető autók szenzorainak úgynevezett dinamikus vízjelezésével igyekeznek megelőzni a támadásokat – számolt be a fejlesztésről a Mandiner.digit.

Internetblokáddal védhetőek ki a hackertámadások

A tesztben részt vevő gépkocsikat kamerás rendszer figyeli, és a felvételek segítségével pontosan kiszámolja térbeli helyzetüket. Ez alapján képes biztonságosan vezetni az autókat, akkor is, ha egy kézi vezérlésű modell eléjük lép. Ha viszont az egyik kocsit eltérítik, azt már könnyebb belevezetni a másikba, hiszen a kamerás program nem észleli a támadást.

Ennek kiküszöbölésére a fejlesztők egy leutánozhatatlan, véletlenszerűen generált számsort kapcsolnak minden parancshoz, ha pedig a hacker enélkül próbál utasítást küldeni a fedélzeti rendszernek, akkor az azonnal érzékeli a betörést és leállítja a rendszert.

Természetesen a fejlesztés még csak prototípus és inkább programozói szinten értelmezhető. Egy valós helyzetben nem biztos, hogy jó megoldás lenne teljesen lekapcsolni a járművet, főleg ha az egy autópályán száguld éppen. Ennek ellenére a fejlesztés jól példázza, hogy milyen központi módszerekkel lehetséges a sofőr nélküli rendszerek kiberbiztonságának a növelése.