Mesterséges intelligencia a jövő hálózataiban

Mesterséges intelligencia a jövő hálózataiban

A mesterséges intelligenciának bérelt helye van a jövő hálózataiban

big data

3 perc

Az 5G-forradalommal együtt járó technológiai bumm új kihívásokat is tartogat a telekommunikációs iparág számára.

A szolgáltatók is tisztában vannak vele, hogy a lehető leggyorsabban lépniük kell a mesterséges intelligencia (MI) és az automatizáció terén, hogy költséghatékony megoldásokat találjanak a folyamatosan növekvő felhasználói elvárásokra. Az ötödik generációs technológia által kínált lehetőségek egyre komplexebb rendszereket hívnak majd életre, és az így létrejövő, minden eddiginél nagyobb adatmennyiséget csak mesterséges intelligenciával lehet majd hatékonyan kezelni.

Azt már most látjuk, hogy az 5G-nek köszönhetően az olyan technológiák, mint a dolgok internete (IoT) és az Ipar 4.0 fokozatosan mindennapivá válnak.

Ez csak egy az Ericsson által készített, „Az MI és az automatizáció a felhasználói élmény növelésében” című tanulmány megállapításai közül.

A jelentés főként arra kereste a választ, hogy az infokommunikációs iparág vezető szakemberei miként használják az új technológiákat az üzleti eredményeik növelésére, valamint új lehetőségek kiaknázására. Ugyanakkor a készítők arra is kíváncsiak voltak, hogy a cégek miként válaszolják meg a felhasználói élmény – és az ezt jelző támogatottsági szint mutató (net promoter score – NPS) – növelésének, valamint a költséghatékonyságnak az újabb kihívásait.

  • A megkérdezettek 90 százaléka szerint a mesterséges intelligencia nagyban segítheti az ügyfél-elégedettség növelését.
  • 10 szolgáltatóból 8 szerint az új technológiák bevezetése növeli a hálózatok komplexitását és ezen keresztül a költségeket.
  • A szolgáltatók 92 százaléka eszközölt olyan fejlesztéseket az elmúlt évben, melyek célja a teljesítmény növelése a hálózati adatok automatizált feldolgozása révén.
  • A megkérdezettek 90 százalékának jövőre vonatkozó terveiben a felhasználói élmény és az árbevétel növelése fontos helyet foglal el.
  • 10-ből 7 szolgáltató számára a technológia változása komoly kihívást jelent.

Az Ericsson kutatása azt igazolja, hogy a legtöbb ágazati szereplő már jelenleg is foglalkozik a gépi tanulás és az automatizáció alkalmazásával a szolgáltatási területén. Ugyanakkor a tapasztalataik szerint a technológia önmagában nem elegendő, új képességek elsajátítása és új módszerek bevezetése is elengedhetetlen a digitalizáció növelése érdekében. Ezek a szervezeti változások legalább annyira fontosak, mint technológiai beruházások.

Mesterséges intelligencia a komplexitás leküzdéséhez

Az 5G elterjedése gyorsabb és sokoldalúbb hálózatokat jelent majd, ezzel együtt viszont nagyfokú komplexitást is hoz magával. Ezt leginkább akkor fogják a hálózatok üzemeltetői tapasztalni, amikor több spektrumsávot vagy heterogén technológiákat, elosztott felhőt, hálózati szeleteket vagy különösen sűrű hálózatokat üzemeltetnek párhuzamosan.

Az összetett hálózatokat már jelenleg sem képes kizárólag ember kezelni, ezért az Ericsson a menedzselt szolgáltatásaiba gépi tanulást és mesterséges intelligenciát épít, mely megoldja ezt a problémát.

Ennek több szintje lehetséges:

  • A reaktív problémakezelés helyett proaktív hálózati beavatkozás.
  • Elmozdulás a zéró emberi beavatkozású hálózatok felé.
  • A meglévő hálózatok teljesítményének növelése.
  • Egyesített algoritmusok használata adatalapú problémák megoldására.

„Az 5G és az IoT bevezetése, a csatlakoztatott eszközök számának ugrásszerű növekedése és a szolgáltatások relevanciájának megőrzéséért folytatott küzdelem óriási hatással van a hálózatok és a technológiai háttér üzemeltetésére” – mondta a cég menedzselt szolgáltatásokért felelős alelnöke.

„Az 5G globális indulásával a szolgáltatók új kihívásokkal néznek szembe, több egyidőben működő hálózati technológiát kell üzemeltetniük, új felhasználói eseteket kell kidolgozniuk, új elvárásoknak kell megfelelniük, és olyan új eszközöket kell bevezetniük, mint a virtualizáció és a hálózati szeletelés. Ezek együtt elengedhetetlenül azt eredményezik, hogy a következő generációs hálózatok irányítása minden eddiginél összetettebb feladat lesz. Az MI-vezérelt megoldások pedig abban segítenek, hogy a jövő hálózatainak komplexitása kezelhető legyen” – emelte ki Peter Laurin.