Washingtonban is debütált az önvezető Audi

Washingtonban is debütált az önvezető Audi

Washingtonban is debütált az önvezető Audi

autó

2 perc

A jármű fejlesztői a New York-i próbaüzem után az Egyesült Államok fővárosában prezentálták munkájukat a képviselőknek, az oda vezető úton pedig újságíróknak is bemutatták a sofőr nélküli luxusautót.

Az Ars Technica újságírói kapták meg azt a lehetőséget, hogy a futurisztikus technológiával felszerelt Audi A7-esben utazhattak, miközben a fejlesztésért felelős vezető mérnök, Kaushik Raghu mesélt a megoldás részleteiről.

Robotautók: elveszik a munkát, de adnak is helyette

Már első ránézésre is feltűnő, hogy ez az önvezető darab más, mint a többi. A legtöbb gyártó ugyanis a térbeli tájékozódáshoz szükséges szenzorokat a jármű tetejére rögzíti, jól látszanak a pörgő LIDAR-szenzorok, és a mindenfelé néző kamerák. Az Audi fejlesztői azonban a ködlámpa helyére szereltek radarokat, illetve az alváz elrejtett réseibe, így a speciális festésen kívül más nem is árulkodik arról, mire is képes az autó.

Kép: Ars Technica, Johnathan Gritlin

A kocsi önvezetői fokát a vezetőmérnök „egy magas hármasként vagy alacsony négyesként” definiálja, bár egyelőre nem képes a negyedik szinthez szükséges városi forgalomban is közlekedni, de nem is fejeződött még be a fejlesztés. A rendszer egyenes autópályaszakaszokon stabil autonómiára képes, így az biztos, hogy a harmadik szint feltételeit teljesíti.

A rendszerben az is látszik, hogy az Audi már a felhasználóbarát megoldásokra is gondol. Így például kellemes dallammal jelzi, amint készen áll az önálló működésre, és folyton erősödő hangerejű figyelmeztetéssel szól, amikor a sofőrnek vissza kell vennie a kormánykereket. Az önvezető szakaszon természetesen bármikor át lehet venni az irányítást, a fedélzeti rendszer érzékeli a pedálok lenyomását, de a volánkerék érintését is.

Amennyiben az autó visszaadná a kontrollt a sofőrjének, de az nem reagál erre, akkor a rendszer automatikusan valamilyen orvosi problémát feltételez. Ekkor lelassít, és addig vált sávokat, míg a leállósávba nem ér, ahol megáll, bekapcsolja a vészvillogót, és értesíti a mentőket. 

Egyelőre a technológia nem kerül piaci forgalomba, azonban egy visszafogottabb változata már a jövő évi A8-as modellekben is elérhető lesz. Az úgynevezett Traffic Jam Pilot funkció segítségével a többsávos autópályákon kialakuló dugókban a jármű magától képes lesz araszolni a tömeggel, amíg a sebesség 60 km/óra alatt marad.