Távolságrekordott döntött az önjáró busz

Távolságrekordott döntött az önjáró busz

Távolságrekordott döntött az önjáró busz

autó

5 perc

A Mercedes-Benz járműve még nem teljesen automatikus, biztonsági okokból egy sofőr is ül a volán mögött, de emellett képes biztonságosan navigálni a városi utcákon is.

A német autógyártó két nagy önvezető technológia fejlesztésén is dolgozik: a HighwayPilot rendszer elsősorban a nevéből is sejthetően az autópályákra készült, és kamionokat szerelnének fel vele, míg a CityPilot inkább a buszokra és a személyszállításra fókuszál. Ez utóbbi segítségével közlekedik a FutureBus elnevezésű busz is, amely most nemrégiben tudta le első húsz kilométerét Hollandiában, egy reptér és egy kisváros viszonylatában.

Biztonsági sofőr

Ugyan a rendszer képes teljesen önjáró üzemmódra, tehát még akár parkolni és megállókban utasokat felvenni is képes, azért biztonsági okokból még sofőrüléssel, kormánnyal és pedálokkal tervezték meg, hogy bármilyen szoftveres meghibásodás esetén azonnal átvehesse az irányítást egy emberi vezető.

A busz több különböző szenzor segítségével tájékozódik: kamerák segítségével pásztázza az előtte lévő utat a szembejövő forgalmat vagy az úttesten átkelő gyalogosokat figyelve, de a jármű aljára szerelt kamera az úthibákat is képes detektálni, sőt egy adatbázisban is rögzíti azokat, hogy a változásokat is számon tarthassa a flotta.

Ezen kívül képes csatlakozni a város közlekedésilámpa-hálózatára, így a lámpás kereszteződéseknél nem fordulhat elő, hogy a kamera rossz színérzékelése miatt összetéveszti a színeket, ez az adat közvetlenül érkezik a fedélzeti számítógépre.

Mindezekkel a rendszerekkel együtt akár 70km/órás sebességekre is képes, valamint biztonságosan be tud állni a megemelt megállókba is, akár négy centiméter távolságra a padkától. A fedélzeten lehetőség nyílik az arra alkalmas okoseszközök vezeték nélküli töltésére, és értelemszerűen minden egyéb kényelmi funkcióval is ellátták. Bár érdemes megjegyezni, hogyha a gyártó valós használatra is szeretné sorba állítani a buszokat, valószínűleg az ülések számát át kell gondolni, hiszen egyelőre úgy néz ki, a jármű méreteihez képest csak kevés utast tudnának A-ból B pontba juttatni.

Hétköznapi lehetőségek

A Mercedes új rekordja azonban nem az egyetlen hasonló próbajárat a világon. Egyebek közt az M2M Zónán is olvashattak már az Olli elnevezésű kisbuszról, amely az amerikai Marylandben közlekedik tesztüzemmódban, hasonló kezdeményezés a greenwich-i GATEway, de a privátszféra fejlesztése a japán DeNA is, amely a Csiba prefektúra egyik bevásárlóközpontjában szállítja a vásárlókat.

A fent említett megoldások azonban általában nem utakon, és csak nagyon alacsony sebességgel képesek közlekedni, míg a Mercedes fejlesztése normál közúti forgalomra is alkalmas. A most sikeresen zárult tesztfutam jó előképe lehet annak, mire lehet számítani a tömegközlekedés területén az elkövetkezendő években.

Forrás: TechCrunch