Az önjáró autó lehet a bűnözés újabb terepe?

Az önjáró autó lehet a bűnözés újabb terepe?

Az önjáró autó lehet a bűnözés újabb terepe?

biztonság

2 perc

Orosz kiberbiztonsági szakértők szerint a sofőr nélküli technológia az élet kényelmessé tételén túl komoly veszélyforrást is jelenthet, ha rossz kezekbe kerül.

A vezető nélküli technológia által vezérelt járművek valószínűleg sokkal jobb baleseti statisztikákat tudnak majd produkálni, mint az emberi sofőrök, és ha fel is merül ezzel kapcsolatban rengeteg morális dilemma (például kit mentsen meg az autó, a sofőrt vagy a gyalogost?), valamint elkerülhetetlenül előfordul néhány koccanás vagy ütközés, nagy átlagban a közúti balesetek számának csökkenését hozhatja a fejlődés.

Jó eszköz rossz kezekben

Így törhetik fel hackerek az autóját

Az orosz Cognitive Technologies kiberbiztonsági szakértői szerint viszont komoly aggályok merülhetnek fel az új megoldással kapcsolatban, hiszen mint minden digitális rendszert, ezt is fel lehet törni. Egy közlekedési hálózat megbuherálása pedig súlyos következményekkel is járhat.

Hiába tudja a kocsi például okosan kikerülni a gyalogosokat a zebrán vagy a szembejövő autókat, ha egy hozzáértő hacker összecseréli a gép „agyában”, hogy mit értelmezzen biztonságos közlekedésként, akár súlyos baleseteket is okozhat a mesterséges intelligencia.

A CT szakemberei jelenleg két lehetséges utat látnak a problémák kiszűrésére: a repülőkről is ismert fekete dobozt, amely rögzítené a rendszer parancsait az ütközések előtt, valamint egy megerősített virtuális „pajzsot”, amely a hackerek ellen védene. Előbbi ugyan nem védené ténylegesen a rendszert, de utólag sokat segíthetne a bűnözők módszereinek kiismerésében.

A jogi szabályozás késlekedése

Az Állami Közlekedésbiztonsági Felügyelet egyik vezetője elmondta, hogy akár húsz éven belül a forgalom jelentős része átállhat az önvezető technológiára, a törvényhozás azonban még mindig nincs felkészülve ennek következményeire.

Alexander Bykov azt is hozzátette, hogy már számos olyan incidenst rögzítettek az orosz autópályákon, amikor hackerek távolról feltörték az autók központi vezérlőrendszerét, és félő, hogy a jövőben a bűnözők kifejezetten az önjáró járművekre utaznak majd.

Önjáró autók: ki a felelős, ha nincs sofőr?

Szerinte azt is fontos a szabályozásokban tisztázni, hogy ki a felelős a sofőr irányítása nélkül bekövetkező balesetekért. Az orosz országgyűlés egyik bizottsági ülésén egyelőre az körvonalazódott, hogy az autóst terheli a felelősség, de Bykov szerint a jövőben ez még változhat. Ha például hackelés miatt okoz balesetet a jármű, logikusabb lépés lehet, ha a szoftver fejlesztőit hibáztatják a nem megfelelő biztonsági óvintézkedések miatt.

Forrás: ReadWrite.com