Robotfutárok: a világon elsőként kapott engedélyt a Nuro

Robotfutárok: a világon elsőként kapott engedélyt a Nuro

Robotfutárok: a világon elsőként kapott engedélyt a Nuro

autó

2 perc

A kaliforinai közlekedési hatóság döntése szerint a Nuro járművei két, a cég főhadiszállásához közel eső megye útjain kezdhetik meg élesben a kiszállítási szolgáltatást.

A Waymo ex-mérnökei által alapított robotikai startup azt ígérte, a közeljövőben egy komoly partnerrel együtt jelenti be a szolgáltatás indulását. A cég a munkát már meglévő Prius-flottájával kezdi el, amibe később saját R2 elektromos autói is beszállnak. Az R2-t eleve áruk, és nem emberek szállítására tervezték, így az a kritikus helyzetekben előbbre helyezi a többi közlekedő biztonságát a saját szállítmányáénál.

A nagy csomagterű, hőmérséklet-monitoringgal ellátott, dobozszerű járgány gyártását a Roush autógyártó irányítja. Az autonóm szállítóeszköz lézeres LIDAR-technológiát használ, és a többi között felismeri a szirénázó járműveket is.

Az autonóm járművekre vonatkozó törvények 2012-es kaliforniai bevezetése óta a helyi hatóságok folyamatosan dolgoznak a szabályozási keretek kialakításán. Ez 2018 óta a többi között a Nuroéhoz hasonló, kisméretű szállítóeszközöket is érinti – számolt be róla blogbejegyzésében David Estrada, a vállalat jogi és szabályozási ügyekért felelős vezetője.

Többlépcsős folyamat végén járnak

A rendszer háromszintes engedélyezési folyamatában az autók először egy biztonsági sofőr mellett végzett tesztfázisban vesznek részt, ez folytatódik később már humán ellenőrzés nélkül. A kereskedelmi üzemmód az utolsó szakaszban indulhat be.

A Nuro tevékenységének fókuszában kezdetben a fogyasztási cikkek szállítása, például az idősek napi szükségletének eljuttatása áll. Hosszabb távon a cég járművei bekapcsolódhatnak a kritikus szállítmányok, például a vér vagy a gyógyszerek sürgősségi kiszállításába is.

Ahogy a szakember megemlítette, a tavalyi év a 2016 óta működő vállalatnak sem volt könnyű, bár februárban megkapták az engedélyt a közutakon való működésre, áprilisban pedig a teljes tesztfolyamat végrehajtására.

A sofőr nélküli R2-t ellenőrzési okokból egészen októberig egy hagyományos gépkocsinak is követnie kellett, akkortól azonban már három államban is elindulhattak az „árnyék nélküli” próbautak.

A december közepén kiadott engedély birtokában pedig a startup megkezdheti profitot termelő kereskedelmi szolgáltatását is a szövetségi államban. Úgy vélik, kis lépés nekik, nagy lépés az iparágnak.