Összekapcsolt járművek: új utak az autóiparban

Összekapcsolt járművek: új utak az autóiparban

Összekapcsolt járművek: új utak az autóiparban

autó

3 perc

Az okosautók piaca komoly növekedés előtt áll. A Statista előrejelzése szerint a connected car szegmens 2025-re eléri a 166 milliárd dollárt, míg más elemzők szerint meghaladhatja a 200 milliárd dollárt is.

Az Ericsson tanulmánya számos jelentős bevételi lehetőséget emel ki a gyártók számára. Az „Összekapcsolt autók: siker a gazdasági és társadalmi átalakulás közepette” elemzés megvizsgálja azokat a kihívásokat is, amelyekkel az ágazati szereplők szembesülnek, miközben igyekeznek biztosítani helyüket a gyorsan változó világban.

A technológiai, szórakoztatóipari cégek, beszállítók és más piaci szereplők fejlődő ökoszisztémájában rejlő esélyeket emelte ki Kyle Okamoto, az Ericsson IoT ügyvezetője is. Az eredmények szerinte rámutatnak, hogyan alkalmazkodhatnak és válhatnak sikeressé az autóipari vállalatok.

Életeket menthetne meg a technológia

Hiába állítják vizsgálatok, hogy a csatlakoztatott és az önvezető járművek használatával a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma éventec 94 százalékkal csökkenhetne, az emberek többsége még mindig nincsenek meggyőződve az új technológiák biztonságosságáról.

Az autósok ugyanakkor a fejlett navigációs és biztonsági funkciókat egyre fontosabbnak tartják, gyakran még felárat is fizetnének értük. A gyártóknak így ezek erősítésére és marketingjére érdemes fókuszálni.

Kihívást jelent a szabályozási környezet is. Az egyes országok jelenleg is dolgoznak a részben és teljes mértékben autonóm járművekkel kapcsolatos megközelítéseken, így piaci szereplőként nem könnyű megfelelni a globális komplexitásnak.

Pozitívum viszont, hogy a legtöbb kormányzat a gazdasági előnyök érdekében támogatja az internethez kapcsolódó közlekedési eszközök terjedését, így csökkenhetnek a közlekedési dugók, és könnyebben elérhetők az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátási célok.

Az Európai Bizottság 2018 májusi közlekedésstratégiai megállapodása a kontinens vezető szerepét igyekszik ezen a téren megerősíteni. Ha a szabályok kedvezővé válhatnak, akkor 2035-re az EU autóinak 43 százaléka lehet legalább részben önvezető.

A modern gépjárművek hatalmas mennyiségű adatot termelnek, ami a cég szerint – biztonságos és szabályos módon használva – a vállalatoknak komoly pénzügyi lehetőséget jelenthet. A felhasználók számára pedig a saját autó adataihoz való hozzáférés a karbantartás-előrejelzést hozhatja magával, ami minimalizálhatja  a szervizben töltött időt, megakadályozhatja a további károkat, csökkentheti a költségeket és növelheti a biztonságot.

Élményalapú közlekedés

A járművön belüli élmény személyre – vagyis sofőrre és utasokra – szabása újabb lehetőség arra, hogy az autógyártók megkülönböztessék magukat a konkurenciától, és erősíteni tudják a márkahűséget. Szakértők úgy gondolják, hogy négy év múlva a gépkocsik értékének akár a felét a szoftver adhatja.

Összehasonlításul napjainkban egy átlagos autó értékét 90 százalékban a hardver jelent,  és csak 10 százalékot tesz hozzá a szoftver. A Ponemon Institute kutatása ugyanakkor arra a hiányosságra is rávilágít, hogy az iparági vállalatoknak mindössze egytizede rendelkezik megfelelő kiberbiztonsági csapattal.

Az elemzésben hozzáteszik, az 5G kapcsolat olyan új élményeket tesz lehetővé, mint például az alacsony látenciaidejű játékstreaming az utasok számára, de támogatja az összekapcsolt gépkocsinak és szolgáltatásainak széles körű vezeték nélküli, automatikus (over-the-air) szoftverfrissítéseit is.

A technológia hátulütője viszont, hogy nem feltétlenül ugyanolyan megbízhatóan és nem ugyanakkora költséggel működik az egyes piacokon, ami viszont gátolhatja az elterjedését. Az sem egyértelmű, hogy a végén a piaci szereplők vagy a felhasználók fizetik-e a fejlesztés költségét. A felmerülő kérdésekre ki kell ugyan dolgozni a megfelelő válaszokat, de mindez végső soron mind a gyártóknak, mind partnereinek egyértelműen megéri, fogalmazzák meg a kutatás szerzői.

Forrás: