Egyetemi miniautók is beszállnak az önvezető rendszerek fejlesztésébe

Egyetemi miniautók is beszállnak az önvezető rendszerek fejlesztésébe

Egyetemi miniautók is beszállnak az önvezető rendszerek fejlesztésébe

autó

2 perc

Habár az Uber és a Lyft autómegosztó rendszerek is elérhetőek Bostonban, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) és a Ford egy közös projekt keretein belül a tanulókat korszerű elektromos járművekkel fogja szállítani az egyetem területén és a város utcáin egyaránt. A program során gyűjtött adatok sokat segíthetnek majd az önjáró autók fejlesztésében is.

A kezdeményezés nemcsak arra szolgál, hogy a lustább diákok időben odaérjenek az óráikra, hanem a kutatók is több hasznos információhoz juthatnak hozzá. A modern miniautók ugyanis folyamatosan gyűjtik majd az adatokat a gyalogosok szokásairól, ez alapján pedig különféle közlekedési mintákat azonosíthatnak be, hogy ez által javíthassák a sofőrszolgáltatás színvonalát. Az eredményeket emellett a tervek szerint a pilóta nélküli járművek következő nemzedékeinek megtervezése során is felhasználhatják majd. 

A szeptemberben útjára induló program legelső szakaszában az egyetemi hallgatók kisméretű elektromos járműveket hívhatnak az okostelefonos applikáció segítségével, a járdán közlekedő kisméretű e-autók sofőrjei pedig ez alapján veszik majd fel őket és szállítják célállomásukra. Az elmúlt öt hónap folyamán a kutatócsapat már elkezdte gyűjteni az adatokat arról, hogy a gyalogosok merre és mikor járnak a legtöbbet a kampusz területén, hogy a kocsi még könnyebben tervezhesse útvonalát. 

Azért, hogy könnyebbé tegyék az információszerzést, az elektromos járműveket a Google által is használt, úgynevezett LiDAR szenzorokkal is ellátták. Az angol fény és radar szavak összevonásából született kifejezés egy optikai távérzékelő technológiát takar, amellyel főképpen a céltárgyak távolságát lehet meghatározni, jellemzően lézerfény-impulzusoknak a kibocsátásával. 

Amennyiben a begyűjtött adatokat összevetik külső információkkal – például az órarenddel, az aktuális időjárással, vagy akár a tanárok és diákok viselkedésével a különböző szemeszterek alatt – akkor a kutatócsapat képes előre megjósolni, hova érdemes küldeni a miniautókat a nap folyamán, hogy minden hallgatónak meglegyen a saját fuvarja. 

Egyes források szerint a Fordnak van egy másodlagos célja is a programmal; mégpedig az, hogy a sofőr nélküli kocsikban felszerelt rendszerek sokkal jobban nyomon tudják követni a gyalogosokat. A LiDAR technológiának köszönhetően az automata járművekben kevesebb kamerára lenne szükség, sőt a költségeket is le lehetne szorítani.  

Forrás: Engadget