Minél többen vannak, annál hatékonyabban beszélgetnek az autók

Minél többen vannak, annál hatékonyabban beszélgetnek az autók

Minél többen vannak, annál hatékonyabban beszélgetnek az autók

autó

2 perc

Talán önmagukat vezetni még nem tudják, de más autókhoz beszélni már képesek a Volkswagen új modelljei. Igaz, hogy nem a német gyártó az első, amely V2V-technológiával ellátott modellek gyártásába kezdett, de így is komoly versenytársként léphet fel a piacon.

A V2V (vehicle-to-vehicle, járművek között) kommunikáció a biztonsági öv óta talán az egyik legfontosabb biztonsági berendezés a gépjárművek történelmében. Bár megszámlálhatatlan autógyártó és vállalkozó fejleszt évek óta a technológiához szükséges eszközöket, a tényleges üzembe helyezés lassan zajlik.

LIDAR és V2V: így fest az autóipar jövője

Az első autó, mely a tesztidőszakon túllépve az utakon is kamatoztatni tudja kommunikációs képességeit, a Cadillac 2017-es modellje, a CTS lett. Márciustól kezdve az összes újonnan gyártott modell beépített V2V eszközzel kapható. A kommunikáció tartalmát nagyrészt az útminőség, illetve a 300 méteren belül lévő balesetveszélyes helyzetek képezik, mely egy vészhelyzetben felbukkanó figyelmeztetéssel egészül ki. A rendszer azonban jóval többet nyújt egy egyszerű vészfékezésnél: baleset kockázata esetén a jármű egész biztonsági rendszere bekapcsolódik a nagyobb balesett megakadályozásába.

A politikai vezetés számára ezek a fejlesztések exkluzív ötleteknek minősülnek, hiszen az Egyesült Államokban például 2023-ban tervezik bevezetni a V2V szabványt, mely minden autót lefed majd. Ez lehetővé teszi, hogy a járművek „egy nyelvet beszéljenek”annak ellenére, hogy mindegyiket más gyártósoron szerelték össze.

A Volkswagen 2019-ben tervezi bevezetni első V2V technológiával rendelkező járműveit, mely leginkább a közlekedési és időjárási tényezőkben rejlő veszélyekre figyelmeztet. Ezt például azzal éri el, hogy különleges szenzorokkal képes érzékelni a vezető előtt elterülő tükörjeget és vészfékezni, ha a helyzet túl veszélyessé válna. Az autók összekötésén kívül a cég a luxusautókra specializálódott Audi ágazata kifejlesztett egy infrastruktúrával is kommunikáló rendszert, amely képes előre megjósolni a sofőr előtt álló lámpák zöldre váltásának pontos idejét – ezt nemrég tesztelték is Las Vegasban.

A V2V beépítése és szakszerű működtetése azonban sokkal inkább szól a koordinációról, mint a technológiáról magáról. Használata csak akkor lesz célravezető, ha nagy tömegben kerülnek az utakra hasonló képességekkel rendelkező gépjárművek. Ezen kívül a különböző érdekgazdákat sem lesz egyszerű egy asztalhoz ültetni, amikor a haladás irányairól szóló tervekre irányul majd a figyelem. Ha ők nem működnek együtt, hiába van a gyártók kezében az eszköz, az innováció sosem jön létre. Mire is lenne jó egy beszélő autó, akit senki nem hallgat meg?

Forrás: The Drive