Mercedes: egyre több az aktív vezetéstámogatás

Mercedes: egyre több az aktív vezetéstámogatás

Mercedes: egyre több az aktív vezetéstámogatás

autó

2 perc

Újfajta megoldást választott a Mercedes Benz, hogy a vezetési élmény mellett a biztonság se szoruljon háttérbe. Az E-osztály 2021-ben piacra kerülő autóit már a cég legfejlettebb vezetéstámogató rendszereivel szállítják.

Ami a hasonló, luxuskategóriás társaikhoz képest különbséget jelent, az a most bemutatott, újfajta kormánykerék. A kapacitív érzékeléssel ellátott szerkezet azt ellenőrzi, figyel-e a vezetésre a sofőr, miközben a sokfajta technológiai újdonságot használja.

Jelenleg az E-osztály – csakúgy, mint a német autógyártó többi gépkocsija – a kormánykerék elmozdulását figyelve dönti el, fejben is jelen van-e a sofőr. A módszer hátránya, hogy nehéz pontosan meghatározni, mekkora az a mozgásmennyiség, amely egyértelműen jelzi, a gépkocsi vezetője a kormányon tartja a kezét.

Ha a rendszer túl „elnéző”, könnyű vele visszaélni. A túlságosan sok mozgást elváró és emiatt sűrűn jelző beállítás pedig elvonhatja a kormány mögött ülő figyelmét a vezetéstől. Az új technológia viszont jóval pontosabban állapítja meg, hogy a megfelelő helyen tartja-e a sofőr a kezeit.

Nem elég a technológia, figyelni is kell

Persze, mint minden rendszernél, itt is biztos lesz lehetőség csalni. Ennek ellenére a kapacitív érzékelés mindenképpen hatékonyabb, mint az eddigi, a kormánymozdulatokat érzékelő megoldás. 

Mindennek azért van jelentősége, mert az új autók egyre több, a vezetési feladatok egy-egy részét átvevő extrával érkeznek. A Mercedes luxuskategóriáját például a többi közt aktív kormányasszisztenciával szerelik fel, amely segít a sáv közepén tartani az autót.

Az adaptív tempomat automatikusan az elöl haladó járművek sebességéhez igazítja a gépkocsi sebességét, az aktív fékezőasszisztens pedig városi körülmények között a parkoló autók vagy az úton átkelő gyalogosok miatti fékezést könnyíti meg.

Természetesen, ahogy a feladatok egyre nagyobb részét veszik át az autóba beépített technológiák, nem feltétlenül nő a biztonság. Szükség van arra is, hogy az autósok ne bízzák rá magukat teljes mértékben ezekre a fejlesztésekre, és így ne következzenek be a hamis biztonságérzetből fakadó balesetek. 

Forrás: