Kína uralhatja az „autók internetét”

Kína uralhatja az „autók internetét”

Kína uralhatja az „autók internetét”

autó

3 perc

A piac mérete és a helyi ipart támogató politikai intézkedéseknek köszönhetően a nyugati gyártók előtt két lehetőség maradt: vagy partneri kapcsolatokat kötnek, vagy kimaradnak az okosautók piacán a fő sodrásból.

Májusban az Apple egymilliárd dollárt fektetett be a utazásmegosztó szolgáltatást nyújtó Didi Chuxing vállalatba, Tim Cook pedig kétséget kizáróan elégedettnek tűnt. Persze azért valószínűleg nem ez volt az egyetlen gondolat, amelyik abban a pillanatban átfutott az agyán; a cégvezér minden bizonnyal megkönnyebbülést érzett, amiért sikerült rátennie a kezét a kínai „járművek internete” egy szeletére, mielőtt túl késő lenne. 

Összekapcsolt személyszállítás

Ez a kifejezés az újdonság erejével hathat, de az biztos, hogy maga az ötlet már korántsem új keletű. Az autógyártók és a technológiai vállalatok már régóta álmodoznak arról, hogy olyan internethez csatlakozó autókat dobnak a piacra, amelyek szórakoztatják az utasokat, kapcsolatba lépnek már gépjárművekkel, és képesek magukat navigálni, sőt akár önállóan vezetni is. Úgy fest, hogy mára az olyan platformok, mint például az Apple CarPlay vagy a Google Android Auto kézzel fogható közelségbe hozták nekünk ezt a koncepciót – írja Adam Minter, a Bloomberg újságírója.

Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy a technológia jövője várhatóan Kínában fog kiteljesedni. Ebből kiindulva pedig azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a kiélezett versenyhelyzetben is szeretnének talpon maradni a piacon, egy komoly döntést kell meghozniuk; vagy partneri megállapodást kötnek egy kínai céggel, vagy végérvényesen lemaradnak a konkurencia mögött. 

Folyamatos kapcsolat

Az, hogy a távol-keleti ország válhat a technológia élharcosává, a szakértő szerint elsősorban a piaci súlyának köszönhető. Csak tavaly 24,6 millió kocsit értékesítettek itt, ez több, mint bármely másik országban. Minthogy a kínai autóvásárlók többnyire fiatalok és napi rendszerességgel használják az internetet, ez további lökést ad az innovációnak. A McKinsey piackutató tavalyi felmérése szerint a távol-keleti államban az új autót vásárlók 60 százaléka hajlik arra, hogy egy olyan gyártó modelljét válassza, amely internetes csatlakozást is lehetővé tesz. 

Ez egy akkora lehetőség, melyet a kínai vállalatok egészen biztosan igyekeznek majd megragadni. A Baidu nevű keresőóriás például sikeresen meggyőzte a legnagyobb helyi autógyártókat, hogy az Apple CarPlay rendszere helyett az általa kifejlesztett Carlife-ot használják a kínai piacon. 

Keleti innováció

Érdekes adalék, hogy a kínai kormány tavaly indította el „Made in China 2025” nevű programját, amelynek a célja, hogy az országot egy innovációs gócponttá változtassák.

Az elképzelés szerint néhány technológiai szektorban támogatják majd a helyi cégeket, hogy idővel piacvezetővé váljanak globális szinten. A kezdeményezés dokumentumaiból kiderül, hogy a szóban forgó társaságoknak konkrét piaci részesedést is el kell érniük. Ahhoz, hogy ezt meg lehessen valósítani, a kormány azt várja, hogy a cégek egy különálló „ökoszisztémát’ hozzanak létre az összekapcsolt járművek számára, az iOS és Android operációs rendszerek mintájára. 

A helyzet azért nem reménytelen az Apple és a Google számára sem. Jelenleg is több millió kínai szokta már meg az iOS és Android termékeket, és valószínűleg az autókban is viszont látnák ezeket a rendszereket. Egyes külföldi autóalkatész-gyártók, mint például a Pioneer, már megtalálták útjukat a kínai járművek internetéhez. Az Apple pedig – azáltal, hogy részesedést vásárolt a Didi Chuxingben – előre lefoglalta magának a helyet annál a tárgyalóasztalnál, ahol majd eldől, milyen technológiai platformot válasszon a cég.

Forrás: Bloomberg