Ezekre a megatrendekre készüljön az autóiparban
Ezekre a megatrendekre készüljön az autóiparban
2018. január 24.
A PwC elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
„Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere. A tanulmány szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen „megosztásos” rendszerben történik.
Az elektromos és az önvezető autók fokozzák a változás ütemét
Utazásmegosztás és robotizált logisztika – Másképp gurulnak az autók
A megosztási trend két másik technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók fejlesztése terén elért óriási előrelépések. A tanácsadó vállalat előrejelzése szerint 2030-ra az új gépkocsik 55%-át elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor használata fokozatosan eltűnik.
A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra. Mindez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. Az önvezető autók így „robottaxikká” válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.
A közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe
Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23%-os mértékben, több mint 5,8 milliárd kilométerre növekedhet. Az előrejelzések szerint az USA-ban hasonló, 24%-os növekedés, míg Kínában 183%-os növekedés várható.
„Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg Osztovits Ádám. Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg: „a növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben”.
Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.