Ezeket tudja a jövő autópályája

Ezeket tudja a jövő autópályája

Ezeket tudja a jövő autópályája

autó

2 perc

Az utasok épp emailjeiket böngészik az önvezető autóban, amely a napelemekkel borított aszfalton suhan, a belső akkumulátor pedig az úttestbe épített áramforrásról töltődik. Távoli jövőnek tűnik, de akár húsz év múlva elterjedhet már ez a technológia is.

Az elmúlt években sokat fejlődött a csatlakoztatott autó (connected car) technológiája, ennek megfelelően az úthálózat fejlesztésével foglalkozó szakemberek körében is felmerült az intelligens autópálya lehetősége. Ezalatt érthető az áramot termelő útfelület, de a menet közbeni vezeték nélküli töltés vagy akár az önvezető járművek működésének optimalizálása is. Íme, néhány fejlesztési irány:

Napelemes aszfalt

Csak az Egyesült Államokban hozzávetőleg több tízezer kilométernyi olyan autópálya található, amelyet folyamatosan ér a napsugárzás. A Readwrite cikke úgy számol, hogyha napkollektorokkal borítanának egy kilométernyi autópályát, ötven család áramfogyasztását lehetne megtermelni. Az egész hálózat lefedésével pedig akár az USA áramfogyasztásának háromszorosát is elő lehetne előállítani.

A Solar Roadways vállalat speciális, hatszög alakú paneleket fejlesztett ki, amelyek beépítésével szerintük ezt a hatást el lehetne érni. A modulok napelemek segítségével áramot termelnek, de képesek különböző fényüzenetek megjelenítésére is (hogy ne kelljen festékkel tönkretenni az áramtermelő egységeket), így nemcsak az üzeneteket lehetne kivetíteni az úttestre, hanem maguk a sávok is gyorsan változhatnának például egy baleset esetén. 

A beépített fűtőberendezéssel a hókotró gépek is feleslegessé válhatnak, hiszen az út folyamatosan olyan hőmérsékleten tartaná a felületét, hogy azon se a hó, se az eső ne maradjon meg sokáig. Sokan fejezik ki aggodalmukat, hogy esetleg a napelemeknél használt üveg túl gyenge ahhoz, hogy azon autók haladjanak, a fejlesztők ígéretei szerint viszont akár a megpakolt kamiont is elbírja.

Vezeték nélküli töltés

A Koreai Műszaki és Természettudományi Egyetem kutatói az e-autóknak kedvező megoldást találtak fel. Elektromos tekercseket telepítenének az aszfalt alá, melyek feszültségét az azon áthaladó járművek indukciós technológiával nyerhetnék ki, így akár 80 százalékkal is csökkentenék az akkumulátorhasználatot.

A Solar Roadways is beszámolt egyébként már hasonló fejlesztésről, sőt néhány vállalattal közösen végzett sikeres tesztekről is.

Együttműködés az utakon

Az ENSZ előrejelzése alapján 2050-re a fejlett országok lakosságának 86 százaléka városokban fog élni, az általuk használt autók száma pedig akár duplája is lehet a jelenleginek. Az önvezető és csatlakoztatott járművek egész tömege fog tehát osztozni az autópályákon és az utakon.

Az intelligens közlekedési rendszerek lényege, hogy különböző szenzorok és wifivel ellátott kommunikációs hotspotok segítségével az autók mindig tudnak egymással kommunikálni, és valós forgalmi adatokat is megkaphatnak. Így a különböző sebességkorlátozások, a megnyitott sávok száma azonnal reagálhat a forgalomra, így ezáltal elkerülhetőek lennének a forgalmi fennakadások.