Ez lesz a jövő? A munkába is az önvezető járművek vihetnek

Ez lesz a jövő? A munkába is az önvezető járművek vihetnek

Ez lesz a jövő? A munkába is az önvezető járművek vihetnek

autó

2 perc

Az utóbbi időben egyre sokasodnak a jelek, amelyek mind arra utalnak, hogy az automatizált autók szép lassan kilépnek a tudományos-fantasztikus könyvek oldalairól, hogy a valós világ országútjain folytassák a pályafutásukat.

A kérdés azonban továbbra is a levegőben lóg, hogy vajon milyen hatást gyakorol majd ez a gyorsan fejlődő, innovatív technológia a közlekedésre, a felhasználókra és a munkaerőpiacra, mennyiben változtatja meg azt az életmódot, amelyre berendezkedtünk.

Ezt a küszöbön álló átalakulást jól lehet szemléltetni az amerikai Michigan állam legnagyobb városának példáján keresztül. Detroitban – amely az Egyesült Államok autóiparának egyik fellegváraként szerzett ismertséget – furcsa módon a háztartások több mint 25 százaléka egyáltalán nem rendelkezik saját autóval. A helyzetet még tovább rontja, hogy a tömegközlekedési rendszere az országban az egyik legelmaradottabb. Ennek sajnálatos következménye az, hogy számtalan városlakó számára a munkába járás rendkívül nehéz, néha egyenesen lehetetlen küldetést jelent.

A megbízható tömegközlekedési szolgáltatás kiépítése kulcsfontosságú eleme lehetne a foglalkoztatottság fenntartásának, illetve bővítésének. Ha ugyanis valaki a külső kerületekben, vagy az autóbuszok közlekedési útvonalaitól távol él, akkor komoly gondokkal kell szembesülnie nap, mint nap. Az autonóm, pilóta nélküli gépkocsik viszont a város eldugottabb részein élők számára is megnyitnák annak a lehetőségét, hogy könnyen és gyorsan eljussanak a legközelebbi megállóhoz és a munkahelyükre.

Az olyan közösségi autómegosztó szolgáltatások üzemeltetői, mint amilyen az Uber is, már javában tesztelik az önjáró járműveket az amerikai piacokon  abban a reményben, hogy a próbaüzemet idővel szélesebb területre is kibővíthetik.

Ha pedig egy kicsit jobban szétnézünk a tengerentúlon, akkor azt láthatjuk, hogy egyes amerikai városok jelenleg is dolgoznak a saját autonóm tömegközlekedési rendszerük kiépítésének tervén. A korszerűsítés egyik sarokköve egységesen az lenne, hogy a járművek egyéni címeken vennék fel a városlakókat, akiknek így nem kellene azzal vesződniük, hogyan jutnak el a legközelebbi buszmegállóig. Az autonóm kocsik további erőssége lehet, hogy munkaidejük nem korlátozódik le nyolc órára, mint az emberi sofőröké, ráadásul pihenőket sem kötelező tartaniuk.

Detroit esetében talán azért is lenne különösen átütő ez a változás, hiszen a külső kerületekben sokkal több az álláslehetőség a magasabban képzett szakemberek számára, mint például a belvárosban. Az amerikai autóipari nagyváros emiatt jó terepet kínál azoknak a cégeknek, amelyek szeretnék kidolgozni a saját alacsony költségű autonóm szolgáltatásaikra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányukat összegezte a ReadWrite.com.