Emeli a tétet a kínai AutoX az önvezető taxizásban

Emeli a tétet a kínai AutoX az önvezető taxizásban

Emeli a tétet a kínai AutoX az önvezető taxizásban

autó

3 perc

Az Amerikában bejegyzett, de lényegében kínai cég nem szerénykedik, szerintük a világ jelenleg legjobb négyes szintű sofőr nélküli rendszerét hozták létre.

Az Alibaba által támogatott startup szerint a legújabb, Gen5 rendszerük biztonságosan elközlekedik a Kínára sokszor jellemző bonyolult nagyvárosi szituációkban is. Mindezt az összesen 2200 TOPS (tera operations per second) számítógépes teljesítményt adó 50 szenzor és kontrollegység teszi lehetővé. A TOPS a mesterségesintelligencia-chip által egy másodperc alatt elvégzett műveletek száma.

A 28 kamera összesen 220 millió pixelnyi képpontot, a hat LIDAR-egység 15 millió pontot képes begyűjteni másodpercenként, a 4D RADAR pedig 0,9 fokos felbontásával 360 fokban érzékeli a jármű teljes környezetét.

Az AutoX úgy véli, az L4 rendszerük nagy sebességek mellett is biztonságos, és még a más járművek mögött „rejtőző”, kiszállításokat végző robogókat is több száz méterről észleli.

A sencseni székhelyű, 2016-ban alapított cég 8 városban van jelen, és kutatás-fejlesztési központokkal rendelkezik Pekingben, Sanghajban, a Szilícium-völgyben és San Diegóban. Sencsenben alakítják ki az ázsiai ország első, teljesen sofőr nélküli működési területét, ahol sem biztonsági emberre, sem távműködtetésre nem lesz szükség.

A startup tavaly kezdte el az önjáró autók tesztelését a közutakon. Januárban elindították a biztonsági sofőr nélküli robotaxi-szolgáltatásukat is, mindeddig egyetlen baleset nélkül. Az ötödik generációsnak nevezett rendszerüktől azt várják, hogy alkalmazásával tovább bővülhet az emberi beavatkozás nélkül működő járműflottájuk.

A mostani bejelentés számukra pont jókor érkezett abból a szempontból, hogy a konkurens DiDi alkalmazása a trösztellenes hatóságok döntése alapján, adatvédelmi szabályok megsértésére hivatkozva kikerült az App Store-ból. Mindez pár nappal azután, hogy az Apple támogatását élvező, kínai Uberként is emlegetett cég New Yorkban 4,4 milliárd dollárnyi befektetői tőkét gyűjtött össze.

Az önvezetés szintjei

A vezetés automatizálásának a nulladik szintje, amikor minden vezetési műveletért az autós a felelős. Az első szintnél a gépjárművezetés-támogató rendszer a kormányzási vagy a fékezési/gyorsítási műveletet segítheti. A második szintet részben automatizált vagy félig autonóm szintnek is nevezik. Ekkor egy vagy több vezetési módban egy vagy több vezetőtámogató rendszer lép működésbe, de a sofőrnek bármikor képesnek kell lennie az irányítás visszavételére.

A harmadik fokozattól már fejlett szintekről beszélünk, amikor a jármű már képes bizonyos útszakaszokon önállóan vezetni. A hármas szinten főleg az autópályákra igaz ez, a négyes szint esetében viszont már szabályozott lakott területen is megvalósulhat az önvezetés. A rendszer ugyanakkor még mindig elvárja a sofőrtől, hogy vészhelyzet esetén átvegye az irányítást. Az ötös szint a teljes automatizálást jelenti: ekkor a gépkocsi már minden szempontból képes ellátni a dinamikus vezetési feladatokat, és nem igényli az emberi sofőr beavatkozását.

Habár a tényleges és teljes önvezető rendszerek széles körű használatától még évekre vagyunk, így például a technológia finomítása mellett szükség van a szabályozói környezet kialakítására is, de egyre gyakrabban lehet beszámolni olyan újdonságokról, amelyek áttörésként értékelhetők. Az AutoX programja sem világpremier, hiszen az Alphabet szárnyai alatt működő Waymo már két évvel ezelőtt elindította saját hasonló szolgáltatását az arizonai Phoenixben – értékelte még év elején a Bitport.

Forrás: