Connected car: jelentősen csökkenhet a balesetek száma

Connected car: jelentősen csökkenhet a balesetek száma

Connected car: jelentősen csökkenhet a balesetek száma

autó

3 perc

A teljes autóipart átrajzolhatja a csatlakoztatott járművek megjelenése, a gyártás mellett a szakértők szerint a közlekedésbiztonság is látványos – pozitív – változás előtt áll.

Ahogyan az új technológiák válnak irányadóvá a piacon, természetesen ennek az iparágnak is meg kell küzdenie a szokásos gyermekbetegségekkel 2020 és 2035 közt – vetíti előre a McKinsey riportja. A törvényhozóknak világszerte egységes irányelveket és szabályokat kell kidolgozniuk az autók fejlesztésére, tesztelésére és engedélyezésére vonatkozóan. A biztosítótársaságoknak is át kell alakítaniuk meglévő koncepciójukat, a jövőben a vezetők mellett az autógyártóknak is biztosítást kellene kötniük arra az esetre, ha meghibásodik a rendszerük.

A várakozások szerint a kis autójavító műhelyek háttérbe szorulhatnak a márkaszervizekhez képest, és a balesetek számának csökkenése miatt valószínűleg kevesebb kocsi szorul majd szerelésre. A vezetők pedig hamar hozzászokhatnak ahhoz, hogy az autójukban ülve kényelmesen hátradőljenek, miközben biztonságban eljutnak az úti céljukhoz.

Szívesen olvasna még okosautós fejlesztésekről? Connected car: itt vannak az újabb versenyzők >>Az IIHS felmérése alapján 7 százalékkal csökkent az ütközések száma azon autók esetében, amelyekbe a karambolra figyelmeztető rendszereket építettek be. A Consumer Reports a vizsgálatot az automata fékezési funkciókra is kiterjesztve azt állapította meg, hogy ez az arány eléri a 14-15 százalékot. Ha azt nézzük, hogy az amerikaiak mennyi időt töltenek el a forgalomban – egy vezető évente nagyjából 111 órát – akkor nyilvánvaló, hogy mennyire átalakíthatják az új technológiai megoldások a közlekedést és a közlekedésbiztonságot.

Az igazi izgalmak azonban 2040 után kezdődnek el. Erre az időpontra ugyanis a várakozások szerint a pilóta nélküli autók kiszorítják majd a piacról az összes többi járművet, és a korábbi játékszabályok már nem lesznek érvényesek. Az autók kinézete is gyökeres átalakuláson megy majd keresztül, miután többet nem lesz szükség az út irányába néző ülésekre, a visszapillantó tükrökre vagy a pedálokra, és sokat javulhat a helykihasználás is.

A McKinsey előrejelzése alapján 2050-re 75 százalékkal csökkenhet a parkolás során elfoglalt területek aránya. A pilóta nélküli autók sokkal közelebb parkolhatnak le egymáshoz, hiszen nem kell helyet biztosítani a sofőröknek a kiszálláshoz. Az Egyesült Államok esetében ezzel csaknem 6 ezer milliárd négyzetméteres terület szabadulna fel, ez nagyobb, mint a teljes Grand Canyon.

Az okosautó lesz az új okostelefon? >>Ez nem jelenti azt, hogy a jövőben az emberek nem vásárolnak majd kocsikat, de az eladások száma visszaeshet. Egyetlen sofőr nélküli autó ugyanis két hagyományos kocsi helyét veheti át. Emellett újabb szolgáltatások is beindulhatnak; a lakókat önmagukat vezető járművek szállíthatnák a város egyik pontjáról a másikra egy bizonyos díj fejében.

Az új technológiával ellátott autók ugyan minden bizonnyal pár ezer dollárral többe kerülnek majd, mint a mostani kocsik, de a McKinsey riportja felhívja a figyelmet a várható megtakarításokra is. Az autósok egyrészt időt spórolnak meg az út során, ami alatt dolgozhatnak. A prognózisok alapján továbbá arra számítanak, hogy 90 százalékkal eshet vissza a balesetek száma, az amerikai vezetők így mintegy 180 milliárd dollárral faraghatnák le a javítási költségeket és a kórházi számlákat.

Forrás: Wired