Bevetették magukat az autóipari nagyágyúk

Bevetették magukat az autóipari nagyágyúk

Bevetették magukat az autóipari nagyágyúk

autó

3 perc

A Google pilóta nélküli autói csaknem készen állnak arra, hogy a közutakon is megkezdődjön a tesztelésük, a Tesla S modellek figyelmeztetik a sofőröket, ha túl gyorsan hajtanak, vagy elhagyták a sávjukat, de hamarosan megérkezhetnek a világ első robot teherautói is.

Közúton is debütálnak a Google automata autói >>A gépek közötti (machine-to-machine) kommunikációra épülő technológiák, és az egymással a világhálón összekapcsolódó készülékek az utóbbi néhány évben az autógyártókat is megihlették. Ahogy arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, a Google önmagát vezető, sofőr nélküli autómodellje már csaknem készen áll rá, hogy a közutakon is elkezdődhessen a tesztelése. A kocsik legelső prototípusait a kaliforniai Mountain View-ban helyezik majd forgalomba, ahol a technológiai óriáscég székhelye található. Az autókat kezdetben emberi vezetők fogják majd kísérni, hogy kiküszöböljék az esetlegesen felmerülő problémákat, emellett az automata járművek sebességét 25 mérföld / órában korlátozzák.

Az innovációs hullámból a Tesla sem szeretett volna kimaradni, épp ezért piacra dobta luxuskivitelű, ötajtós, „S” típusú elektromos szedánját. Az új autómodell nem éppen olcsó mulatság, a kocsik ugyanis körülbelül 70 ezer dolláros – vagyis átszámolva mintegy 20 millió forintos – áron kerültek kereskedelmi forgalomba. A csodálatra méltó formatervezés mellett a jármű egyik legfőbb előnye az, hogy kevesebb, mint négy másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, és akár 435 kilométert is képes megtenni egyetlen feltöltéssel. Ha már egy kicsit fogytán van az energia, akkor az autóba beépített navigációs rendszer elirányítja a sofőrt a legközelebbi töltőállomáshoz.

A Tesla S autómodellje

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk által megtervezett új generációs autómodell egy beépített robotpilótával is rendelkezik, amelyet kamerákkal, radarral, illetve 360 fokos szögben forgó hanglokátorokkal szereltek fel. Az intelligens eszközök segítségével a jármű nyílt autópályákon és a városi dugókban araszolva is képes önmagát irányítani, ráadásul nem csupán megtalálja, hanem be is tud tolatni egy frissen felszabaduló parkolóhelyre. A Tesla S autómodellben található kamerák továbbá automatikusan leolvassák az út mentén elhelyezett sebességkorlátozásra vonatkozó jelzéseket, és figyelmeztetik a sofőröket, hogy lassítsanak le. Hogyha a vezető elhagyja a sávot, akkor pedig az ülés azonnal elkezd remegni.

A Tesla S teljesítménye ráadásul folyamatosan javul az internethez kapcsolódó szoftvernek köszönhetően, amely egyenletesen továbbítja a járművekre, illetve a környezetükre vonatkozó adatokat a vállalat mérnökeinek. Az autó bevezetése óta a programozók már számtalan alkalommal frissítették a beépített szoftvert – egyebek között kiterjesztették a hatótávolságát, lehetővé tették, hogy a rendszer figyelmeztesse a sofőröket, ha más járművek a kocsi holtterébe kerültek. Az új rendszer továbbá képes rá, hogy automatikusan tompítsa a fényszórók erősségét, ha egy másik autó közelít.

Az embereket nem lehet kiütni a kormánykerék mögül >>Mindez jól példázza, hogy egyre inkább háttérbe szorulhatnak azok a járművek, amelyeket az autószalonokban állítanak be, és a funkcióik, a kiegészítőik, és az extrák ezek után nem változnak. Az olyan autóipari nagyágyúk - mint például a Mercedes-Benz - szintén arra készül, hogy intelligens járművekkel jelenjen meg a piacon. A vállalat Szilícium-völgyben található kutatóközpontjában mérnökök és programozók egy lelkes csapata dolgozik azon, hogy tökéletesítse a legújabb modellt, amely képes kapcsolatba lépni a vezető okostelefonjával. A mobilhoz csatlakozó kocsi hozzáfér a felhasználó naptárához, látja a találkozóinak pontos helyét és idejét, majd a valós idejű forgalmi adatok függvényében javaslatot tesz arra, hogy milyen útvonalon érdemes menni.

Az előző hónapban a Daimler leányvállalata, a Freightliner például hozzájutott a világ legelső robot teherautójának licenszéhez. A jármű az első tesztelések során már összesen 1500 kilométert tett meg önmagától Nevada útjain. Érdemes azért hozzátenni, hogy a pilóta nélküli kocsikba egy emberi sofőrt is beültettek, hogy megelőzze az esetleges problémákat és a műszaki hibákat. A Gartner piackutató cég jóslata szerint 2020-ra összesen 250 millió okosautó cirkál majd világszerte az utakon, és a járművek nagy része képes lesz arra, hogy önmagát vezesse.

A világ első robot teherautója

Évente mintegy 8 millió közúti baleset fordul elő, és nagyjából 1,3 millió ember veszíti életét a karambolok során. A Cisco okosautókra specializálódott részlege azt vetíti előre, hogy az intelligens járműveknek köszönhetően 85 százalékkal is csökkenhet a frontális ütközések száma. Az innovatív kocsik hozzájárulhatnak a forgalom csillapításához is, hiszen továbbítják a helyzetükre vonatkozó adatokat a többi járműnek, és ezért sokkal közelebb gurulhatnak majd egymáshoz, mint az emberek által vezetett autók. A közlekedési specialisták szerint így jelentősen lerövidülhet az a 90 milliárd órás időhossz, amelyet jelenleg a vezetők dugókban ücsörögve vesztegetnek el évente. Ennek köszönhetően 220 millió köbméterrel csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, arról nem beszélve, hogy a termelékenység is javulhat, miközben a sofőrök évi 1 billió dollárt spórolhatnak az üzemanyag költségeiken.

Ha kíváncsi a részletekre, olvassa el korábbi cikkeinket is!

Komoly kihívások elé néz még a Dolgok Internete >>

Így lopózik be az otthonokba és irodákba is az IoT >>

Egyik napról a másikra újulnak meg a gyárak >>

Forrás: The Globe and Mail