Autóban ülve borotválkozik? A kocsi csúnyán beszólhat

Autóban ülve borotválkozik? A kocsi csúnyán beszólhat

Autóban ülve borotválkozik? A kocsi csúnyán beszólhat

autó

3 perc

A General Motors félmillió autót szerel fel olyan technológiával, amely kamerák segítségével figyeli a sofőröket vezetés közben, és figyelmeztet, ha elkalandozott a vezető figyelme vagy csökkent az ébersége.

A reggeli rohanásban gyakran előfordul, hogy az autója visszapillantó tükrébe nézve fejezi be a sminkjét vagy borotválkozik meg? Netán az is sűrűn megesik, hogy hullafáradtan ül be a kocsijába, vagy hosszú perceken keresztül keresgél egy jó zenét a rádióban, miközben leveszi a szemét az útról? A jövőben erre nem nagyon lesz lehetősége, hisz az autók új nemzedéke már beépített kamerák segítségével figyeli a sofőr aktivitását, hogy milyen irányba és milyen hosszan néz, így azonnal lebukik, ha elkalandozott a figyelme.  

A 7 legjobb dolog, amit az okosautók tudnak >>Legutóbb például a General Motors jelentette be, hogy továbbfejlesztette azt a technológiát, amely vezetés közben figyeli a sofőr tekintetét és arcmozdulatait, és a koncentráció csökkenése esetén azonnal jelez. Az autóipari óriás már alá is írta az együttműködési megállapodást a Seeing Machines nevű vállalattal, így a következő öt év során félmillió kocsiba szerelhetik be az intelligens megoldást – számolt be róla a Financial Times. A technológiát egyébként már a teherszállítás és a bányászat területén is alkalmazzák, hogy kiszűrjék, hogy a dolgozók mikor álmosodnak el, vagy beszélnek túl sokat a mobiljukon.

Az intelligens újítás alapját az a nemzetközi rendelet adja, amely szerint például a kamionvezetők egyhuzamban legfeljebb 9 órát vezethetnek, (bár ezt hetente kétszer meg lehet hosszabbítani egy órával) viszont négy és fél óra után kötelező egy 45 perces pihenő. Az előírás megsértése esetén a sofőrt és a munkaadót is komolyan megbüntethetik. A szemmozgásokat és az éberséget figyelő rendszer azonban még időben felhívja a járművezetők figyelmét arra, hogy elérkezett egy hosszabb szünet ideje, hogyha elkezdenek laposakat pislogni.  

A Seeing Machines megoldása több összetevőből áll, az érzékelő kamerák képeit egy komplex rendszerbe foglalja össze a program. A GM-mel kötött szerződés részletei sajnos nem kerültek nyilvánosságra, így az egyelőre kétséges, hogy az autó műszerfalán vagy visszapillantó tükrében helyeznék-e el a szenzorokat. Az viszont már biztosnak tűnik, hogy a kocsi hangfalain keresztül hívnák fel az épp elpilledt sofőrök figyelmét a fokozott éberségre, de a program a mobiltelefonok használatát is vizsgálná és tiltaná vezetés közben.

Húsz év múlva nem lesz kormány és pedál az autókban? >>Érdemes viszont hozzátenni, hogy a sofőrök figyelmét és szemmozgását rögzítő rendszerek már korántsem számítanak újdonságnak az autógyártók körében. A Mercedes Benz például több modelljébe is beépítette az Attention Assist névre hallgató programot. A rendszer a kormányzási technikát és az index használatát veszi alapul, hogy kiszűrje, hogyha a vezető ébersége csökken. Emellett a Lexus Drivers Monitor rendszere a sofőrök arcát, illetve a szemhéjak mozgását figyeli, védelmet nyújtva az elalvás és a figyelmetlenség ellen. A listából nem maradhat ki a Volvo fejlesztése sem, az autógyártó ugyanis új, XC90-es modelljét szerelte fel egy olyan félautomata rendszerrel, amely automatikusan fékez a sofőr helyett veszélyes helyzetek esetén.  

Ahogy az autók egyre inkább öntudatra ébrednek, úgy erősödnek a technológia elterjedését övező, személyi adatokkal kapcsolatos visszaélések miatti aggályok. Az amerikai autópályák biztonságát felügyelő hatóság ugyanis éppen egy olyan szabályozás kidolgozásán fáradozik, amely kötelezővé tenné, hogy a járművek kommunikáljanak egymással. Így lehetővé válna, hogy az autós figyelmeztetést kapjon, ha a mellette száguldó kocsikban valaki éppen nem az útra koncentrál, hanem elkalandozott a figyelme, telefonál vagy már kicsit elfáradt. Eljöhet tehát az az időszak, amikor a koncentráció és az éberség szintjét vizsgáló technológia már „kötelező extrája” lesz az autóknak, hozzájárulva a biztonság javításához és a balesetek számának csökkenéséhez.  

Forrás: Wired.com