Az okosautó lesz az új okostelefon?

Az okosautó lesz az új okostelefon?

Az okosautó lesz az új okostelefon?

autó

3 perc

Az okosautók világa sokkal közelebb van a fogyasztókhoz, mint azt a legtöbben feltételeznék. Szakértői jóslatok szerint 2018-ra az intelligens járművek piacának értéke csaknem eléri majd a 40 milliárd eurót, világszerte 21 millió okostelefonos alkalmazásokkal felszerelt kocsi gurulhat az utakon.

Azáltal, hogy a Dolgok Internetének (IoT = Internet of Things) világa egyre közelebb kerül a fogyasztókhoz, a kutatók is szélesebb nézőpontból közelítik meg a fejlesztéseket. A gépek közti kommunikációra épülő M2M-technológiák közös pontja, hogy a mindennapi használati tárgyakat kötik hálózatba, az eltérő iparági megoldások jövőbeni sikere természetesen nagyban múlik a felhasználók számán.

Azt ma még nehéz lenne megjósolni, hogy hat év múlva hány okosóra vagy intelligens szemüveg lesz világszerte forgalomban, de azt szinte borítékolni lehet, hogy 2020-ban is több százmillió ember ül majd nap, mint nap kocsiba. A technológiai megújulás egyik kiemelt célterülete így a „connected cars”, vagyis az egymással kommunikáló eszközökkel és alkalmazásokkal felszerelt okosautók piaca lesz.  

Szívesen elmélyedne az okosautók világában? A 7 legjobb dolog, amit az okosautók tudnak >>Az intelligens autók – akár már a sofőr nélküli modellek – világa pedig sokkal közelebb van, mint azt a legtöbben feltételeznék. Ezt az év elején megtartott, a legújabb mobiltechnológiákat felvonultató Mobile World Congress konferencia támasztja alá a legkitűnőbben. A négynapos rendezvény alkalmával a Ford például bemutatta a legmodernebb, vezeték nélküli kapcsolattal rendelkező autóját, amely teljes kört leírva, 360 fokban képes érzékelni a környező járművek, járókelők és tárgyak pontos helyzetét. A kocsi emellett a beépített sebességérzékelőnek köszönhetően elősegíti a balesetek elkerülését. Az sem mellékes szempont, hogy a kommunikáló járművek a forgalom intenzitásáról és az esetleges dugókról is hasznos adatokkal szolgálhatnak a sofőröknek.

„Vállalatunk jövőképe szerint az okosautók egyre több információt adnak majd át egymásnak, ezáltal válik a vezetés biztonságosabbá, a forgalom követhetőbbé és a környezetvédelem fenntarthatóbbá” - nyilatkozta a Ford Europe elnök-vezérigazgatója a kongresszus után. Stephen Odell úgy vélekedett, hogy az intelligens járművek válnak a jövő okostelefonjaivá, ahogy elterjedtségük egyre szembeötlőbb lesz. Ahogy egyre több vezető siet majd intelligens autójában ülve tárgyalásra vagy a gyerekért az iskolába, úgy javulhat az elérhető alkalmazások és szolgáltatások minősége is.

GPS extrákkal: ezeket tudja a továbbfejlesztett navigáció >>Az okosautók piacának értéke 2012-ben 13 milliárd eurót tett ki. A szakértői becslések szerint ez 2018-ra háromszorosára emelkedhet, csaknem elérve a 40 milliárd eurót. Ahhoz, hogy az optimista jóslatok valóra váljanak és az iparág a fogyasztók igényeit kielégítően teljes mértékben kibontakozhasson, szoros együttműködésre van szükség az autógyártók és a távközlési szolgáltatók között. A vállalatoknak a piaci mutatók pontos nyomon követése mellett a szigorodó jogszabályi környezettel is számolniuk kell, miközben a navigációs alkalmazások tökéletesítésén fáradoznak.  

A konferenciát szervező GSMA (GSM Association) az iparági együttműködés előmozdítása érdekében létrehozott egy olyan fórumot (Connected Car Forum), amelyen keresztül a piaci szereplők megoszthatják egymással a tapasztalataikat és véleményüket. A CCF elsődleges célkitűzése, hogy a 2015-ben forgalomba kerülő autóknak több mint ötödét vezeték nélküli kapcsolattal működő M2M-technológiákkal dobják piacra. A másik fontos szempont, hogy a jövő évben megjelenő autók több mint fele kapcsolódjon egymáshoz, ezáltal 2025-re az utakon guruló valamennyi jármű több ponton is hálózatba csatlakozna.

Az SBD autóipari elemzéseket végző intézet felmérése szerint az okostelefonos alkalmazásokkal ellátott új kocsik száma 2018-ban elérheti a 21 millió darabot. Ez egyértelműen elősegíti új, kiegészítő eszközök megjelenését, és az úgynevezett „streaming” szolgáltatások állandó fejlődését.

Forrás: Mformation Blog