Repülőkön és vasúton is tarol a Dolgok Internete

Repülőkön és vasúton is tarol a Dolgok Internete

Repülőkön és vasúton is tarol a Dolgok Internete

még több IoT

2 perc

Az autóiparral, az egészségüggyel és a gyártásra épülő szektorokkal ellentétben a légiközlekedési ipar viszonylag lassan zárkózik csak fel az újabb technológiai trendekhez, és alkalmaz a Dolgok Internetén keresztül összekapcsolódó készülékeket. Legalábbis így látja a The Globe and Mail üzleti magazin szerzője.

A repülőgépeket már jó ideje felszerelték olyan érzékelőkkel, melyek sok más mellett figyelik az üzemanyag szintjét, a repülési magasságot, a pontos lokációt és azt, hogy nem szorul-e valamelyik alkatrész javításra vagy karbantartásra. Az adatok nagy részét azonban tipikusan csak azt követően vizsgálják meg, hogy a repülő már leszállt.

Az egymáshoz csatlakozó adatfeldolgozó szoftverek fejlődésének köszönhetően azonban ma már nincs ok arra, miért ne lehetne ezeket az információkat akár a repülőút során is elemezni.

A változás már elkezdődött, még ha lassan halad is a technikai átállás. A repülőgépekbe szerelt szenzorok manapság már észlelik és elszigetelik a különböző meghibásodásokat és a műszaki problémákat – részben azzal, hogy folyamatosan figyelik a repülő motorjának a hőmérsékletét –, és az információkat továbbítják mind a pilótáknak, mind a földi irányító személyzetnek, miközben a gép még a levegőben tartózkodik.

A hatékonyság oldaláról elemezve a dolgot, a General Electric például olyan eszközt tervezett, amelyik méri az üzemanyag-felhasználást a repülés során és finoman megváltoztatja a szárnyak dőlésszögét, hogy optimálisabb legyen a fogyasztás. A korszerű technológia segítségével az olasz Alitalia légitársaságnál az üzemanyagköltségeket és a felhasználást egy év alatt egy százalékkal sikerült csökkenteni. Ha figyelembe vesszük, hogy a légiközlekedési iparban a vállalatok évente mintegy 30 milliárd dollárt költenek kerozinra, akkor az ilyen kis arányú megtakarítás is sokat számíthat.

A vasút is eléggé lassan „pöfög” a modernizáció irányába

Nagy-Britanniában a Cisco és egy vasúti távközlési szolgáltató azon dolgozik, hogy érzékelőket szereljen a kocsikba, illetve a sínek mellé. A szenzorok valós idejű adatokat küldenek a központi irányítási rendszer felé, és jelzik, ha a vonatok karbantartásra szorulnak, illetve, ha például a közelben földcsuszamlás vagy áradás veszélye fenyegetne. A várakozások szerint így jelentősen lecsökkenhet majd az az 1,3 millió órás időtartam, amelyet a vasúti dolgozók jelenleg az infrastruktúra felülvizsgálatára fordítanak.

A New York vonzáskörzetében lakó ingázók az Internet of Things technológia segítségével rövidebb idő alatt bejuthatnak munkahelyükre, mint korábban. A városban található Canarsie metróvonalon ugyanis nemrég olyan Siemens-gyártmányú szerelvényeket és vonatokat állítottak forgalomba, amelyek sokkal pontosabban be tudják lőni a kocsik tartózkodási helyét, mint a régi automatikus rendszer (amely a sínek mentén elhelyezett fényjelzésekkel állította meg, illetve engedte tovább a vonatokat az alapján, hogy elhagytak-e már egy fix pontot). Mivel az új típusú sínek hajszálpontosan tudják, hogy a kocsik éppen merre járnak, ezáltal nem kell akkora időbeli különbséget hagyni a járatok között. Ez azt jelenti, hogy a metró sokkal sűrűbben közlekedhet a forgalmasabb időszakokban és vonalakon – akár óránként 26 alkalommal is a mostani 15 helyett.

Olvassa el korábbi cikkeinket is!

Komoly kihívások elé néz még a Dolgok Internete >>

Így lopózik be az otthonokba és irodákba az IoT >>

Egyik napról a másikra újulnak meg a gyárak >>

Bevetették magukat az autóipari nagyágyúk >>

Forrás: The Globe and Mail