Önvezető robotaxik járják Amszterdam vízi útjait
Önvezető robotaxik járják Amszterdam vízi útjait
2021. november 04.
Az MIT tudományos és mesterséges intelligencia laboratóriuma (CSAIL), az egyetem városfejlesztési részlege (Senseable City Laboratory), valamint a holland városi megoldásokkal foglalkozó intézet (AMS Institute) álltak elő a vezető nélküli robothajó végleges változatával, amely a település vízi útjait járja.
A Roboat prototípusa még 2015-ben készült el, ezután több lépcsőn keresztül jutott el a fejlesztés oda, hogy idén már két valós járművet bocsáthattak vízre.
A futurisztikus kinézetű, vezető nélküli hajót egyszerre akár öt utas is kényelmesen használhatja, de a vízi jármű alkalmas a városi hulladék begyűjtésére, áruszállításra. Szükség esetén – több egység összekapcsolásával – akár hídként vagy platformként is funkcionálhat. A teljesen elektromos közlekedési eszköz akkumulátora akár 10 órát is kibír, és vezeték nélkül tölthető.
Ahhoz, hogy a robothajó élesben is közlekedhessen a forgalmas városi csatornákon, a megfelelő navigációs-, percepciós- és kontrollszoftverek ötvözésére van szükség.
Az egyik pontból a másikba való biztonságos eljutáshoz a szerkezet GPS-t használ, miközben folyamatosan pásztázza a környezetét, hogy elkerülje a hidakkal, oszlopokkal, más hajókkal vagy egyéb tárgyakkal való összeütközést.
Mindehhez a LIDAR és több más kamera segítségével tájékozódik, így képes 360 fokban „látni”. A szenzorok segítenek a környezet megértésében.
Amikor a Roboat egy korábban még nem látott tárgyat, például egy kenut észlel, az algoritmus „ismeretlen” címkével jelöli azt. Az adott nap adatait átnéző fejlesztők aztán manuálisan beazonosítják a tárgyat, ami innentől kezdve „kenu” címkét kap.
Mintha evezősök hajtanák
Az önvezető autókhoz hasonló működésű kontroll algoritmusok nagyjából úgy funkcionálnak, mint amikor a kormányos utasítja az evezősöket, magyarázzák a fejlesztők. Az algoritmus ebben az esetben egy adott útirányt fordít le a járművet hajtó propellerek nyelvére.
Kifejezetten impresszív az eszköz kapcsolódási mechanizmusa. Az elhelyezett apró kamerák irányítják azt a dokkolóállomáshoz vagy más vízijárművekhez, ha felfedeznek egy bizonyos QR kódot. A közlekedési eszközt dizájnja sokoldalúvá is teszi. Az univerzális formájú hajótesten a fedélzet az alkalmazási célnak megfelelően cserélhető.
Nagy előnye a robothajónak, hogy éjjel-nappal működhet, ráadásul kormányos nélkül – értékelte Fabio Duarte, a projekt egyik vezető tudósa. A szárazföldi operátor távolról, egy irányítóközpontból követi a robottaxit – ráadásul egyszerre akár ötvenet is.
A fejlesztés következő lépcsője, hogy a technológiát valós helyzetben is kipróbálják. Erre a holland főváros történelmi központja az azt behálózó csatornákkal és az olyan modern kori kihívásokkal, mint például a logisztika, tökéletes hely lehet – véli Stephan van Dijk, az AMS Institute kutatási igazgatója.
A különleges hajókkal a helyiek és a turisták október végétől találkozhattak az amszterdami kanálisokon.
Forrás: