Nem lehet félvállról venni a Big Data jelentőségét
Nem lehet félvállról venni a Big Data jelentőségét
2015. március 04.
A mezőgazdaságtól kezdve az egészségügyön keresztül egészen az élelmiszeriparig számos fejlesztés tanúskodik arról, hogy milyen előnyökkel jár a Big Data, illetve a hatalmas mennyiségű adathalmaz feldolgozása.
A tárgyakat hálózatba kapcsoló Dolgok Internetét ma már nem lehet úgy megemlíteni, hogy ne kerülne ezzel együtt szóba a Big Data. Bár a kifejezésnek nincsen pontos és mindenki által elfogadott definíciója, alapvetően azt az óriási és laikusként nehezen elképzelhető adatmennyiséget, illetve ennek a feldolgozását jelenti, amit a hálózaton lévő gépek és emberek előállítanak. Brian Hopkins, a Forrester Research kutatócég elemzője szerint az Internet of Things sikere lényegében a „nagy adat” elemzésén áll vagy bukik.
Jön az adatözön - A Big Data átformálja a cégeket >>Ahogy a cégek belépnek a Dolgok Internetének világába, meg kell érteniük azt a szimbiózist, azt a különleges kapcsolatot, amely az IoT és a Big Data között fennáll – véli a szakértő. Ahhoz, hogy a Dolgok Internetéhez kapcsolódó fejlesztések tényleg átütő erejűek legyenek, ahhoz az innovatív termékek mellett a vállalkozásoknak arról is gondoskodniuk kell, hogy a beépített szenzorok lényeges és hasznos információkat gyűjtsenek a vásárlói szokásokról. Az adatok beszerzése azonban még nem elegendő; ezek elemzése teszi ugyanis lehetővé, hogy a cégek jobban megértsék a fogyasztókat, és ennek megfelelően javítsák szolgáltatásaik színvonalát.
Az alábbiakban példákat gyűjtöttünk össze, hogy melyek azok a területek, ahol a Dolgok Internete, továbbá a Big Data és az adatok megfelelő feldolgozása jól kiegészítik egymást.
A világ egyik legnagyobb csomagküldő szolgálata, a UPS például arra használja az érzékelőkből származó adatokat, hogy pénzt takarítson meg, nagyban javítsa a szolgáltatásai hatékonyságát, míg a környezetvédelmi szempontok is kiemelt szerephez jutnak. A UPS a teherautókat és szállító járműveit látta el okosszenzorokkal, amelyek nyomon követik a sebességet, az üzemanyag-fogyasztást és a megtett távolságot, a kocsik műszaki állapotát, illetve azt, hogy a vezetőik hányszor álltak meg pihenni a szállítás során.
A vállalat közleménye szerint az érzékelők naponta több mint 200 különböző adatot gyűjtenek be a 80 ezer teherautóból álló flottából. Ennek az elemzése lehetővé teszi, hogy a cég kiszúrja, ha egy sofőr túlságosan sokat áll meg, míg visszaszoríthatják az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást. A csomagküldő vállalat emellett egy ORION elnevezésű programot is elindított, amellyel átgondoltabban tervezhetik meg a megfelelő szállítási útvonalat. A cég tervei szerint az adatgyűjtést Észak-Amerika valamennyi közútjára kiterjesztik 2017-re.
2. Barcelona, Spanyolország
A katalán főváros már cseppet sem számít járatlannak a technológiai innováció világában. Barcelona ad otthont az évente megtartott Mobile World Congress-nek, de számos intelligens fejlesztés szolgálja azt, hogy a spanyol város valóban okossá váljon, példaként szolgálva más városvezetők számára is. Egyebek közt olyan parkolóórákat helyeztek forgalomba, amelyek wifi-kapcsolaton keresztül értesítik a vezetőket, hol szabadult fel egy hely, a sofőrök pedig okostelefonnal egyenlíthetik ki a parkolási tarifát.
Minden várost maga mögé utasított Barcelona >>Az intelligens buszmegállókban az utasok digitális kijelzőkön kaphatnak valós idejű adatokat arról, hogy mennyit kell várniuk a következő jármű indulásáig. A városszerte elhelyezett szenzorok továbbá lehetővé teszik, hogy az ott lakók és a dolgozók információhoz jussanak az aktuális hőmérsékletről, a zaj szintjéről, a levegő minőségéről és a gyalogosforgalomról. Ahhoz, hogy megfelelően össze tudják hangolni a különböző rendszereket és elemezzék az adatokat, Barcelona a Microsoft Azure-on épített ki egy speciális Big Data-rendszert.
A brit légitársaság Boeing 787-es repülőgépeket és más szállítójárműveket látott el érzékelőkkel. A repülőgépek több internet-hozzáféréssel rendelkező alkatrészt tartalmaznak, amelyek gyűjtik a környezetükből származó információkat. David Bulman, a Virgin Atlantic informatikai igazgatója szerint a flottájuk valamennyi repülője több mint fél terrabájt mennyiségű információt szolgáltat. Bár a vállalat Big Data-programja nem teljesen kiforrott még, a beszerzett adatok hozzájárulnak ahhoz, hogy a társaság csökkentse az üzemanyag-fogyasztást, jelentősen javítsa szolgáltatásai minőségét és összehangolja a karbantartási munkálatokat.
M2M-et a traktorokba is! >>Az M2M, az IoT és a Big Data a mezőgazdaság területén is jelentős áttörést hozhat. Elég csak megnézni a világ legnagyobb traktorgyártó vállalatának innovatív fejlesztéseit. A John Deere Field Connect rendszer folyamatosan nyomon követi a levegő páratartalmát és a csapadék mennyiségét, az erről szóló adatokat pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül továbbítja a gazdálkodók okostelefonjára. A szenzorok rögzítik a levegő és a termőföld hőmérsékletét, a szélerősséget, az UV-sugárzás szintjét, illetve akár azt, hogy mennyi nedvesség érte az elültetett magokat.
Ez a cég szintén egy olyan intelligens rendszert fejlesztett ki, amelyet a mezőgazdaság területén lehet alkalmazni. Az újítás segítségével a gazdálkodók megtudhatják, hogy megfelelő körülmények között tárolják-e a learatott gabonát, illetve azt is, hogy fenyegeti-e bármilyen veszély a terménytárolókat (a gépszíjak esetleges elszakadása vagy csapágyak elkopása). A rendszer nyomon követi a gabonatárolókban uralkodó hőmérsékletet, továbbá a páratartalmat, így szükség esetén távolról is be lehet kapcsolni a szellőzést.
A floridai Disney World vidámpark történetében igazi mérföldkőnek számított a MagicBand bevezetése. Lényegében egy olyan viselhető, érzékelőkkel ellátott karpántról van szó, amely segítségével a látogatók bejelentkezhetnek a szállodaszobájukba, megvehetik az ebédjüket, átmehetnek a forgóajtókon vagy helyet foglalhatnak néhány speciális látványosságra.
A karpántok viselői bejelentkezhetnek bizonyos helyeken, úgy, hogy a viselhető kiegészítőt hozzáérintik egy leolvasóhoz. A készülék ezután RFID-technológia, vagyis rádiófrekvenciás azonosítás segítségével követi nyomon a látogatókat, a Disney ezzel fontos információhoz jut, hogy melyek a vidámpark legkedveltebb látványosságai, hol fogadhatnak több látogatót, illetve szükség van-e kiegészítő személyzetre. A forgalmas üzletekben és éttermekben pedig lehetőség nyílik rá, hogy a raktárkészletek folyamatos ellenőrzésével a vendéglátó egységek soha ne fogyjanak ki az utánpótlásból.
Luxus és technológia: jönnek az intelligens ékszerek >>Az ékszerkészítő társaság Bluetooth-kapcsolaton keresztül működő szenzorokkal látta el a boltjait, amelyek azt figyelik, hogy az üzletben éppen hány vevő tartózkodik. Az intelligens érzékelők emellett személyre szabott üzeneteket küldenek a vásárlók okostelefonjára, amint belépnek, sőt a kedvezményekről is tájékoztatást adnak. A cég emellett megállapodást kötött a Swirl nevű vállalattal is, hogy kiegészítse a fejlesztést. Az együttműködés jegyében így olyan okosérzékelőket helyeztek működésbe a boltokban, amelyek egy hőtérképhez hasonlóan nyomon követik a vevők útvonalát az üzleten belül.
8. Clermont-Ferrand University Hospital
A franciaországi Clermont-Ferrand-ban lévő egyetemi kórház a fejlesztéseinél a Microsoft és a Capsule Technologie segítségét vette igénybe. Az intézetben így a legtöbb orvostechnikai eszközt ellátták érzékelővel és vezeték nélküli hálózati kapcsolattal, amelyek küldik az adatokat az egészségügyi szakembereknek. Az ápolóknak egyszerűen csak be kell jelentkezni az okostelefonos alkalmazáson, és a betegekre vonatkozó információkat azonnal elküldhetik a kezelőorvosnak vagy a központi számítógépbe. A kórház vezetői szerint a dolgozóik munkáját jelentősen megkönnyíti, hogy sokkal több adathoz jutnak hozzá, jóval kevesebb idő alatt.
A Dolgok Internete és a Big Data természetesen az élelmiszeripart is utolérte. A King’s Hawaiian a Rockwell Automation-nel együttműködve például a gyárait szerelte fel olyan összekapcsolt érzékelőkkel, melyek a kenyérsütő gépek teljesítményét figyelik. A fejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy az üzemek vezetői csökkentsék az előállítási és a karbantartási költségeket.
A kanadai közműszolgáltató nagyjából 2 millió lakost lát el elektromos árammal British Columbia tartományban, a cég 2011-ben kezdte hagyományos óráit okosmérőkre lecserélni. A fogyasztók így percre pontosan nyomon tudják követni az energiafogyasztásukat, miközben az áramlopás aránya is jelentősen visszaesett. A szolgáltató külön értesítést is kap olyan esetben, ha egy területen áramkimaradás van, tehát a BC Hydro a begyűjtött adatok feldolgozásával nem csak a költségeit tudta csökkenteni, de a szolgáltatásai minőségét is javította.
Forrás: ZD Net