Nagy Adat vagy csak túl sok adat?

Nagy Adat vagy csak túl sok adat?

Nagy Adat vagy csak túl sok adat?

még több IoT

2 perc

Manapság minden eddiginél több adat áll a vállalatok rendelkezésére, egyes számítások szerint tavaly világszerte 7,9 zettabájtnyi adat keringett az interneten, 2020-ra pedig ez a szám akár 35-re zettabájtra is növekedhet.

Brian Lee, a CEB vállalati tanácsadó cég vezetője az öncélú adatfelhalmozás veszélyeire hívta fel a figyelmet, valamint olyan fontos kérdéseket is megfogalmazott az InformationWeek oldalán, melyeket minden IT-szakembernek fel kell(ene) tennie az ésszerű adatmegőrzési stratégia kialakítása előtt.

Az információk a hagyományostól (az ügyfél e-mail címe és telefonszáma) kezdve a részletes demográfiai adatokon és böngészési szokásokon át a biometrikus adatokig sokfélék lehetnek. A technológiai fejlődésnek köszönhetően ma már szinte minden feldolgozható (majdnem) valós időben. Mindez azt is jelenti, hogy a megfelelő adatvédelemre is sokkal jobban oda kell figyelni.

A CEB által világszerte megkérdezett 54 kockázatkezelési szakértő több mint háromnegyede szerint jelenleg az adatlopás megelőzése nehezebb vagy jóval nehezebb, mint korábban volt. Ha az adott vállalat ráadásul nem rendelkezik egyes érzékeny, személyes adatok (például a társadalombiztosítási azonosító vagy az egészségügyi információk) megfelelő védelméről, az komoly jogi problémákat is felvethet, nem beszélve a szabályozó hatóságok fokozott ellenőrzéséről vagy a cég hírnevének okozott károkról.

További probléma, hogy a társaságok sok esetben a szükségesnél jóval nagyobb mennyiségű információt gyűjtenek be annak reményében, hogy később majd lesz idejük és kapacitásuk elemezni azokat. Ami pedig még rosszabb, hogy a szükségesnél jóval tovább is őrzik ezeket a halmazokat, melyeknek később már nem is minden esetben lehet hasznukat venni. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy egyszerűen túl sok adatról vagy a Big Datáról beszélünk. A szakértő egyebek közt a következő kulcskérdések átgondolását javasolja a megfelelő adatkezelés és -védelem érdekében:

Milyen üzleti igény áll az információgyűjtés mögött?

Sok vállalat alkalmazza a „gyűjtsünk most, elemezzünk később” elvet, azt gondolván, hogy minél több információ áll rendelkezésre, annál jobb. Ehelyett a vezetőknek a tárolás előtt alaposan meg kell(ene) vizsgálniuk, hogy az adott információ segít-e nekik elérni a vállalati stratégia célokat és a megfelelő teljesítményt.

Fel lehet-e hatékonyan használni az adatokat?

Nem elég tisztában lenni a tömeges adatok értékével, a vezetőknek azt is fel kell mérniük, hogy csapataik képesek-e megfelelően összegyűjteni, kezelni és elemezni azokat. Ha ugyanis ez nem biztosított, akkor az információk kihasználatlanul állnak, rosszabb esetben pedig vissza is élhetnek azokkal.

A cikket hamarosan folytatjuk.