Hangasszisztensek: nicsak, ki beszél?

Hangasszisztensek: nicsak, ki beszél?

Hangasszisztensek: nicsak, ki beszél?

még több IoT

2 perc

A Kaspersky megbízásából készült, mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatás szerint a magyarok sokkal inkább kedvelik a női hangot, amikor okoseszközöket és intelligens szolgáltatásokat használnak. A férfihangot leginkább csak akkor tartják megbízhatóbbnak, amikor vezető nélküli autóról van szó.

A hangalapú technológia nem újdonság, a navigációs rendszerek viszonylag hosszú ideje az életünkben vannak. Térnyerésüknek köszönhetően azonban egyre többféle IoT-eszköz rendelkezik hangasszisztens funkcióval, ezek pedig nemcsak egyre több feladatot képesek ellátni, de egyre valóságosabbak is. A hangasszisztenssel, hangbottal való beszélgetés gyakran olyan, mintha valóságos emberrel beszélgetnénk, így nem csoda, hogy ezen eszközöknél és szolgáltatásoknál nagy hangsúly kerül arra, hogy milyen hangon szól hozzánk.

A Kaspersky kutatása szerint a magyarok között messze a leggyakrabban használt hangalapú technológiával rendelkező rendszer a navigációs rendszer. A hazai válaszadóknak több mint fele (51%) használt az elmúlt egy évben navigációs rendszert vagy más hangutasítással rendelkező szolgáltatást.

Kevésbé elterjedt itthon (7%) az okosotthonokban gyakran használt hangsegéd, mint amilyen az Amazon Echo vagy éppen a Google Assistant. De még az egyszerűbb okoseszközök, mint a telefonok vagy laptopok hangalapú digitális asszisztenseit – így például Siri segítségét – sem vesszük igénybe túl gyakran. A megkérdezettek csupán 12%-a használta az elmúlt egy évben.

A digitalizáció azonban elérte a telefonos ügyfélszolgálatokat is, amelyeknél mostanra szinte lehetetlen kikerülni, hogy hangbotokkal kerüljünk közvetlen kapcsolatba. Fontos kérdés tehát, hogy kinek a hangját részesítjük előnyben.

  • Ha navigációs rendszerekről van szó, a magyarok szívesebben hallják egy nő hangját, ám ha egy vezető nélküli autó hangjáról van szó, megbízhatóbbnak tartják, ha az autó egy férfi hangján szólal meg.
  • Az otthoni hangsegéd esetében pedig kétszer annyian részesítik előnyben a női hangot (36%), mint a férfit (15%).
  • A laptopok és okostelefonok hangasszisztenseinél is a női hangot (41%) kedvelik inkább a hazai válaszadók, és még nagyobb százalékban (51%) igaz ez, ha telefonos segélyvonalakról van szó.

Ugyanakkor a kutatás eredményei azt mutatják, hogy van egy jelentős csoport (29-43%), akiknek hang tekintetében nincs preferenciájuk vagy nem választottak.

Generációk tekintetében is érdekes eredmények születtek. Mind preferencia, mind megbízhatóság szempontjából a Baby Boomer generáció (1946-1964 között születettek) a férfihangot gyakrabban választotta a többi korcsoporthoz képest, a női hangot pedig leginkább az X generáció (1965-1980 között születettek) és a férfiak csoportja preferálja.

„Az evolúciós hatások úgy formálták az agyunkat, hogy különösen érzékeny legyen az emberi hangokra. Ezért van például az, hogy tanuláshoz az instrumentális – csak hangszeres – zenét ajánlják. Az emberi hangra épülő vagy azt alkalmazó digitális megoldások érzelmi alapon is közelebb hozzák a technológiát, a női hang pedig megbízhatóságot és törődést sugall” – mondta Damsa Andrei, pszichológus.