Digiméter: látszólag megtorpant a kkv-k digitalizációja

Digiméter: látszólag megtorpant a kkv-k digitalizációja

Digiméter: látszólag megtorpant a kkv-k digitalizációja

még több IoT

6 perc

2020 után idén is felmérték a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációját. A fő index 40-es értéke a 100-as skálán nem változott, látszólag nem történt érdemi elmozdulás a tavalyi évhez képest. Az adatok mélyére nézve azonban több apró eltérésre lehetünk figyelmesek, amelyek hosszabb távú változások előszelét is jelenthetik. A hazai digitalizációt ugyanakkor furcsa kettősség jellemzi: miközben az alkalmazottak és cégvezetők magánemberként a legmodernebb digitális eszközöket és szolgáltatásokat használják, addig munka közben sokszor nélkülözik ezeket. Kivételek természetesen akadnak, ezért is hívta életre a mérés mögötti konzorcium 2021-ben a Digiméter-díjat, hogy kiemeljék a követendő példákat.

A hat területet lefedő alindexek közül kiemelkedő változás a digitális jelenlét esetében, hogy jelentősen emelkedett a Google Cégem fiókkal rendelkezők aránya (16%-ról 30%-ra), ugyanakkor visszaesett az ügyfélszolgálati chatet vagy chatbotot használó cégek aránya (17%-ról 8%-ra). Az informatikai biztonság alindex mérése során pedig az derült ki, hogy egyre több vállalkozás használ VPN-t (19% helyett 24%).


 
A Digiméter, a digitális „méterrúd” a tavalyival megegyező módon mintegy 50 kérdéssel, 6 területen vizsgálta meg a cégek digitalizációját: ezek a területek a digitális jelenlét, a digitális mindennapok, a vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, informatikai biztonság. A 2021. augusztus-szeptemberben végzett hibrid, online és telefonos adatfelvétel 757 kkv válaszai alapján rajzol országosan reprezentatív képet a hazai helyzetről.

Máma már nem digitalizálódik tovább

A kutatás eredményeiben leginkább szembeszökő a változás látszólagos hiánya. A fő index stabilitása meglepte a mérés készítőit is, akik arra számítottak, hogyha kismértékben is, de évről-évre érzékelhető lesz a hazai vállalkozások fejlődése a vizsgált területeken. Az okokat keresve a legvalószínűbb magyarázatnak az tűnik, hogy a mögöttünk álló másfél év különleges volt a kkv-k életében is.

2020 márciusa után a legtöbb cég kényszerdigitalizáción ment keresztül, amikor több újítást is bevezettek – például új, online értékesítési megoldásokat próbáltak ki, távmunkára tértek át. Ezek egy része azonban vagy nem vált be, vagy a járvány lecsengésével egyszerűbb volt visszatérni a jól megszokott régi folyamatokhoz, amelyek nélkülözik a legmodernebb digitális megoldásokat.

Így a tavaly őszi felmérés egy részben „felturbózott” állapotot mutatott. Valószínűleg nagyobb ugrást láttunk volna 2019 és 2020 között, ha egy évvel korábban kezdődött volna a kutatás. Ezt kompenzálhatja a 2021-ben tapasztalt változatlanság. A digitális pénzügyek kivételt képeznek, továbbra is a legfejlettebb területnek számít a vállalkozások digitalizációs tevékenységei között.

„Az világosan látszik, hogy a pénzügyek területén a hatósági szabályozás segített beindítani, felgyorsítani a digitalizációs folyamatokat. Ha elkezdik használni a számlázóprogramot a vállalkozások, hamar rájönnek, hogy további automatizmusokkal jelentősen csökkenthetik a pénzügyi adminisztrációra fordítandó időt, erőforrást. Természetesen emögött komoly edukációs erőfeszítések is meghúzódnak, az a célunk, hogy minél jobban segítsük a vállalkozókat a saját céljaiknak megfelelő megoldások megtalálásában” – mondta a Számlázz.hu ügyvezetője.

„Bízunk benne, hogy a számlázóprogramok által, majd a komplexebb pénzügyi automatizmusok kiépítésével a vállalkozások egyre tudatosabbak lesznek, a pénzügyeik terén, és ’rákapnak’ a digitalizációra” – tette hozzá Ángyán Balázs.

Hallgat a felszín, beszél a mély

Persze, ha mélyebben megnézzük az adatokat, a felszínen lévő mozdulatlanság több apró, ám annál érdekesebb változást rejt. Ha például a cégek méretét vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a nagyobb (50-249 főt foglalkoztató) kkv-k fejlődni tudtak: a fő Digiméter-indexük 49-ről 52-re nőtt, csak ezt ellensúlyozza, hogy a náluk kisebbeknél visszaesés vagy stagnálás volt megfigyelhető.

Székhely szerint is láthatunk eltéréseket: a közép-dunántúliak indexe a tavalyi 41-ről 36-ra, a dél-dunántúliaké 39-ről 33-ra, az észak-magyarországiaké pedig 39-ről 35-re csökkent, amit a fő mutató szintjén a közép-magyarországi cégek fejlődése takar el.

A mélyben zajló változásokat részletekbe menően mutatja be a Digiméter oldalán elérhető 2021-es tanulmány. Ezek közül a legfontosabbak:

  • Digitális jelenlét: 2020-hoz képest (18%) kevesebb társaságnak van webáruháza (13%), míg számottevően emelkedett a Google Cégem fiókkal rendelkezők aránya (16%-ról 30%-ra), illetve jelentősen visszaesett az ügyfélszolgálati chatet vagy chatbotot használók aránya (17%-ról 8%-ra)
  • Digitális mindennapok: miközben az otthoni munkavégzés lehetősége nem változott (a vállalkozások 23%-a biztosítja), kismértékben nőtt a telekonferencia-szoftvert (27%-ra) és kollaboratív csevegőszoftvert használók aránya (10%-ra)
  • Vállalkozásvezetés: csökkent a vállalatirányítási rendszerrel rendelkezők aránya (45%-ról 34%-ra), de emelkedett a papíralapú összesítéseket használó társaságok aránya (33%-ra), és több cég gyűjt adatokat, hogy megalapozza a döntéseit (66% helyett 74%)
  • Értékesítés és marketing: nem szignifikánsan, de csökkent az online hirdető vállalkozások aránya (41%-ra) és az online ügyfélszerző eszközök használata (26%-ra)
  • Digitális pénzügyek: változatlanul ez a terület a legfejlettebb a hat közül, mivel a hazai szabályozás elvárja a digitalizációt. Az utóbbi egy évben nőtt a számlázórendszert használók aránya (összességében 79%-ról 86%-ra, felhőalapú rendszert – is – alkalmazók esetén 16%-ról 19%-ra), és csökkent azok aránya, akik nem bocsátanak ki/nem fogadnak el elektronikus számlát (18%-ról 11%-ra), eközben a banki mobilappok használata esett (58%-ról 48%-ra).
  • Informatikai biztonság: több társaság használ VPN-t (19% helyett 24%), de a vírusirtó használata visszaesett (összességében 88%-ról 84%-ra, felhőalapú szolgáltatást – is – használóknál 15%-ról 8%-ra), és egyre kevesebb cég nem készít biztonsági másolatot (tavaly 17%, idén 14%)

Magánélet vs. munka: furcsa kettősség a digitális átállásban

A kis- és középvállalkozások digitalizációja kapcsán tetten érhető egyfajta kettősség. Míg a társaságok vezetői, döntéshozói és alkalmazottai magánemberként az internet- és digitáliseszköz-használatukban feltehetően nem térnek el szignifikánsan a hazai átlagtól, addig a munkahelyükön, cégüknél mégis megelégszenek a meglévő folyamatokkal, analóg megoldásokkal.

A Digiméter megbízásából a konzorciumban részt vevő Reacty Digital 2021 szeptemberében végzett a 18-79 év közötti magyar lakosságra reprezentatív felmérést, hogy feltárja, milyen eltérés van a hazai kkv-k és a lakosság gyakorlata között.

Ebből kiderült, hogy a felnőttek 71%-a szokott terméket vagy szolgáltatást vásárolni online hirdetés hatására, miközben a kkv-k 41%-a hirdet csak online. Míg a hazai felnőttek 92%-a keres terméket vagy szolgáltatást a Google keresővel, és 78%-a keres üzletekre, irodákra, vendéglátóhelyekre a Google Térkép segítségével, addig a kkv-k 27%-a található meg a Maps-en, 30%-nak van Google Cégem fiókja, 25% hirdet Google Ads-szel, 11% használ Google Shoppingot és 7% keresőoptimalizálást.

A lakosság 88%-a szokott családtagokkal vagy barátokkal chatelni és 59% videochatel (például Zoom, Google Meet), ehhez képest mindössze a cégek 27%-a vesz igénybe telekonferencia-szoftvert és 10%-a chatet a munkavégzéshez. A magyar kkv-k számos területen lemaradnak tehát a lakossághoz képest, nem aknázzák ki a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket, nem használják ki a munkavállalóik meglévő digitális készségeit.

Díjazták a versenyképes átállást: így mutatnak példát a kicsik

A Digiméter – amelynek immár második éve a Számlázz.hu a főtámogatója – nemcsak arra alkalmas, hogy bemutassa a lemaradást, hanem tükröt is tart a cégeknek, és segít a fejlődésben. A kutatás mögött álló konzorcium 2021-ben díjat hívott életre, hogy a mérésben részt vevő 757 kis- és középvállalkozás közül megtalálja azt, amelyik összességében a digitalizációt tekintve a leginkább versenyképes.

2021-ben a Digiméter-díj nyertese a BonAir BG Kft. lett, amely 86 pontot ért el a 100-ból, kiegyensúlyozott teljesítményével követendő példát mutathat a többiek számára. Az első helyezett díja az elismerésen túl féléves ingyenes szolgáltatás az OTP SimplePay online fizetési rendszerében vagy a SimpleBusiness szolgáltatásban.

Végeredményben tehát azt látni, hogy látszólag a hazai kkv-k digitalizációja egy helyben toporog ugyan, a háttérben a cégek egy része fejleszti a folyamatait. Mindeközben további jelentős potenciál nyugszik a magyar vállalkozások digitalizációjában, csak meg kell tanulniuk jobban kamatoztatni az alkalmazottaik digitális készségeit és megfelelni az ügyfeleik hétköznapi online gyakorlatának.

A Digiméterről

A Digitális Versenyképességi Mutató 2020-ban indult mérési rendszer, amely két évtizedes digitalizációs tapasztalattal rendelkező szakemberek részvételével, a SmartCommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo megvalósításában, valamint a Számlázz.hu főtámogatói és a Vodafone Business, a Simplepay by OTP Mobil, valamint az Intren kiemelt támogató részvételével jött létre. További partnerek: a Cégjelző, mint támogató, az MKIK Modern Vállalkozások Program, mint szakmai partner, a Digital Hungary és HVG pedig, mint médiapartnerek.

A felmérés eredményei a program honlapján, a digimeter.hu oldalon érthetők el. A mérések közzététele után az „Én Digiméterem” menüpont alatt a kutatásban részt nem vett kis- és középvállalkozások is kitölthetik a kérdőívet, és hozzá mérhetik magukat a versenytársaikhoz az adott területen.