Flottamenedzsment: izgalmas fejlesztések jöhetnek

Flottamenedzsment: izgalmas fejlesztések jöhetnek

Flottamenedzsment: izgalmas fejlesztések jöhetnek

logisztika

3 perc

Bár az M2M, vagyis a gépek közötti kommunikációra épülő technológiákat előszeretettel alkalmazó iparágak közül a flottamenedzsment számít az egyik legérettebb piacnak, bőven van még lehetőség a további fejlődésre.

Jeremy Green, a Machina Research kutatócég vezető elemzője szerint a szektor rendkívül izgalmas időszak elé néz; a felhasználók megváltozott - és egyre magasabb színvonalú szolgáltatásokat igénylő - elvárásaival a fejlesztő vállalatok is igyekeznek lépést tartani.

Izgalmas a téma? Akkor ezt is olvassa el! M2M-robbanás: beindul az orosz flotta >>A legfrissebb összesítések szerint 2013 végén megközelítőleg 11 millió, vezeték nélküli kapcsolattal működő flottamenedzsment rendszer volt forgalomban világszerte. A szakértők azzal számolnak, hogy 2023-ra ez a szám eléri majd a bűvös 60 milliós értéket, és további 10 millió vállalati jármű csatlakozhat majd egymáshoz gyárilag beszerelt megoldások révén. Pénzügyi oldalról nézve ez azt jelenti, hogy az árbevétel a mostani 3 milliárd dolláros szintről csaknem 12 milliárdra emelkedik a következő 10 év során.

Napjainkban a flottamenedzsment rendszerek zömmel úgynevezett keskenysávú megoldásokkal működnek. Természetesen már felmerültek olyan ötletek, hogy az alkalmazásokat valós idejű videókkal színesítenék, amelyek a járművezetők biztonságát és a vezetési stílusuk feltérképezését szolgálnák. Az elképzelések azonban egyelőre csak elméleti síkon léteznek, a gyakorlatba idáig nem ültették át őket. Arra volt már pár izgalmas példa, hogy videokamerákat telepítettek a telematikai rendszerekbe. A létrejövő új információkat azonban többnyire csak helyi szinten tárolták, és a felvételeket a tárhely megtelését követően letörölték, vagyis túlnyomó részt csak konkrét káresetekben nyújtottak támpontot.

A kamionok nyomon követését fejlesztik >>A forgalomban lévő, vállalati járműkövetést lehetővé tévő flottamenedzsment rendszerek rendkívül jól tervezettek és számos szempontból segítik a cégeket. A vállalatok jobban összehangolhatják autóik mozgását, a dolgozók munkaidejét, megtalálhatják a legideálisabb szállítási útvonalat, és percre pontosan nyomon követhetik a kocsik útját. Az intelligens rendszerek emellett rögzítik a levezetett órák számát, felmérik a sofőr vezetési stílusát, (fékezési és gyorsulási technika, illetve sebesség) ami a benzinköltségek és a balesetek számának csökkenését vonja maga után.

A telematikai szolgáltatásokat igénybe vevő vállalatok arról számoltak be, hogy az üzemanyagon 10-25 százalékos megtakarítást sikerült elérniük. A biztosítási kárbejelentésekkel kapcsolatos költségek pedig kiugróan, 70 százalékkal estek vissza. További bizakodásra ad okot, hogy valamennyi cég a termelékenység erőteljes növekedését jelezte – bizonyos esetekben például 50 százalékos javulás volt megfigyelhető – és a karbantartási kiadások is jócskán mérséklődtek.

A járművekbe telepített rendszerek és alkalmazások többnyire a hatóságok által a biztonság fokozását célzó előírások betartását szolgálják. Ezek a szabályok azonban országról országra eltérőek, és folyamatosan megújulnak; az alapvető cél persze továbbra is az marad, hogy mérjék a vezetéssel eltöltött időt, kövessék a járművek útját és kiszűrjék az esetleges baklövéseket.

Bár az alkalmazott technológiák már most is rendkívül kifinomultak és magas minőségűek, a piac mégis a megújulás lázában ég – hívja fel a figyelmet Jeremy Green vezető elemző. 2011 óta rengeteg akvizíció és összeolvadás ment végbe a telematikai piacot uraló vállalatok körében, a konszolidációs hullám egyelőre nem is látszik csillapodni. A szakértő úgy értékelte, hogy a szektor növekedése továbbra is rendkívül gyors, a felvásárlási láz még korántsem érte el tetőpontját, a szabályozások új lendületet vettek, és a fejlesztői ötletekben sem szűkölködik az iparág.

Forrás: M2M Now