IIoT: Internet of Things az iparban

IIoT: Internet of Things az iparban

IIoT: Internet of Things az iparban

logisztika

2 perc

Az „Industrial Internet of Things” gyökeres változásokat hozhat az ipar olyan szegleteiben is, ahol eddig a régebbi, jól bevált technológiákhoz ragaszkodtak, vagy megvárták, hogy kisebb beruházással, illetve bérelhető szolgáltatással is elérhetőek legyenek az „okos” megoldások.

Tömeges valós idejű adatgyűjtés, távfelügyelet, azonnali riasztás, prediktív (megelőző) karbantartás, és még sorolhatnánk, hogy mit nyerhet az ipari kommunikációs technológiák korszerűsítésével.

Miért csak most?

De, ha az IIoT ennyire jó, felmerül a kérdés, hogy miért csak most kerül előtérbe? A válasz egyszerű, az ipari gépek lassan kopnak, tehát az innováció „paripái” is lassabban száguldanak az ágazaton belül.

Napjainkban az IIoT egyre inkább a vállalati döntéshozók látókörébe kerül, akik számára nyomós érv lehet a termelés valós idejű elemzése és az ebből nyerhető emelt szintű kimutatások is, amelyekkel növelhető a termelékenység és a hatékonyság. Cisco, Oracle, SAP, Siemens – csak néhány név a már fejlesztő nagyvállalatok közül.

Szállítás és követés

Az IIoT beszállt a világkereskedelembe is, például a romlékony ételeket hosszútávon szállító hűtőkamionok és hűtőhajók belsejében is mérik a pontos hőmérsékletet, valamint hasonló eszközökkel tartják fent az ideális hőmérsékleti körülményeket is. Mindezt pedig akár a Föld másik feléről is könnyedén nyomon követhetik. Thaiföld-Chicago távon sushit szállítani? Nem akadály.

De a nagy áruházak készleteire is az IIoT vigyáz, megfigyelhetik a konténer belsejét, és azt, hogy kinyitották-e, mozgatták-e az árut, megromlott-e valami. Például vannak olyan M2M-alapú eszközök, amelyek úgy takarékoskodnak az akkumulátor energiájával, hogy csak akkor kapcsolnak be, ha a konténert kinyitották.

Az ipari kommunikációs technológiák fejlődése a gazdasági kapcsolatoknak is jót tesz, mivel a vállalatok biztonságosabban üzletelhetnek az eddig ismeretlen szállítókkal, nem kell attól félniük, hogy eltűnik az áru a hosszú, akár több hetes, hónapos úton. A Dolgok Internetének korában mindennek marad nyoma.

Az IoT veszélyei

Anélkül, hogy különösebben belemennénk a sci-fi filmek alaptörténetébe, természetesen érdemes a kockázatokat is végiggondolni, hogy milyen jellegű problémák akadhatnak abból adódóan, ha egy berendezés, alkatrész, épület vagy jármű folyamatosan online.

Pár éve nagy botrány volt abból, hogy okoshűtők rendszerét hackerek törték fel, átállították a hőfokot és a teljes rendszert, ezzel pedig jelentős károkat okoztak.

Minden, ami számítógépes, feltörhető, így a több ezer tonna árut szállító hajók rendszerei is. Ha pedig egyszer bejut valaki a programba, vajon mennyi problémát okozhat néhány kód átírása, amely tönkreteheti a teljes szállítmányt vagy éppen teljesen eltünteti a térképről azt? A modernkori kalózok, ha ezt felismerik, óriási zsákmányokhoz juthatnak, mert egy, a semmi közepén jelzés nélkül haladó hajón nem tudnak segíteni messziről.

Mindenképpen jó, hogy minden kötődik a világhálóra, de ez ugyanúgy vissza is fordítható: ha minden elérhető, akkor minden megtámadhatóvá válik. Épp ezért az információbiztonsági vállalatoknak is rá kell kapcsolniuk az IIoT-rendszerek minél nagyobb fokú védelmére.

Forrás: Techradar.com