Hat M2M-tipp a céges autóflottákhoz

Hat M2M-tipp a céges autóflottákhoz

Hat M2M-tipp a céges autóflottákhoz

logisztika

4 perc

A flottamenedzsment szolgáltatást nyújtó cégeknek az eltérő szabványokkal, növekvő mennyiségű adattal és a 4G-s hálózat terjedésével összefüggő kihívásokra is fel kell készülniük.

Idén az új telematikai megoldások megindították az innovatív M2M-technológia új hullámát, mely utolérte a világ összes vezető, flottamenedzsment szolgáltatást nyújtó vállalatát. Az újítások révén egyrészt csökkentek a flották irányításához kapcsolódó költségek, másrészt a valós idejű adatoknak köszönhetően javult a termelékenység, megnőtt a fuvarok biztonsága és visszaesett a benzinfogyasztás.

A szakértők várakozásai szerint ráadásul az intelligens utópiaci („aftermarket”) megoldások 2015-ben újabb csúcsokra repíthetik az iparágat. A következő év új kihívásokat és lehetőségeket teremt, amelyekből érdemes tőkét kovácsolni.

1. Egységes szabványok teremtik meg a piaci összhangot

Akár harmadával is csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás >>Az M2M világa ma még nem működik kellőképpen összehangoltan, a számtalan egyesület és konzorcium ugyanis eltérő utakon indult el az új szabványainál, és egyelőre nehéz megjósolni, hogy ezek közül melyik aratja le végül a babérokat. Hasonló a helyzet a telematika területén is; jövőre az egyszerűség és a rendszer nyitottsága minden eddiginél fontosabbá válhat. Az elterjedt szoftverfejlesztő platformok segítségével a vállalatoknak ezért olyan technológiákat kell a piacra dobniuk, amelyek más cégek termékeihez és az ügyfelek belső hálózataihoz is megfelelően illeszkednek.

2. Több autó, több probléma

Bár nincs olyan ember, aki ne szeretné az új autó illatát, de a forgalomba kerülő járművek megnövekedett adatmennyiséget jelentenek a telematikai szolgáltatást nyújtó vállalatoknak. A gyártók minden évben előrukkolnak új modellekkel, amelyek eltérő motorkódok alapján közvetítik az adatokat a kocsikról. Ezért a szolgáltatóknak meg kell teremteni az adatkezelés összhangját, hogy a flottában lévő autók hatékonyan legyenek képesek kommunikálni a külvilággal. 

3. Út a 2G-től a 4G-s hálózatokig

A távközlési szolgáltatók arra törekednek, hogy javítsák a hálózataik elérését, a megbízhatóságát és sebességét. A 2G-s vezeték nélküli hálózat szerepét minden bizonnyal átveszi majd a 4G-technológia, ehhez a telematikai vállalatoknak is időben kell alkalmazkodni és együttműködni a távközlési cégekkel. Az erősebb és gyorsabb 4G-s hálózat révén a flottamenedzsment társaságok az eddiginél több területről gyűjthetnek adatokat, és az időtálló megoldásnak köszönhetően a költségeiket is csökkenthetik.

4. Az utópiaci megoldásoknak sokkal kedvezőbb lesz az ára

Az úgynevezett „plug-and-play” telematikai készülékek lehetővé teszik, hogy a flottamenedzserek lejjebb faragják a beüzemelés költségeit, és javítsák a flották hatékonyságát azáltal, hogy a kocsik kevesebb ideig vesztegelnek a szervizben. Az úgynevezett utópiaci eszközök révén szabványosítani lehet az adatokat, még akkor is, ha a gyártók különböző módon jelenítik meg ezeket az információkat. Természetes módon a gyártók nem támogatják a versenytársaik által forgalmazott autókat, az utópiaci eszközök így a kevert flották esetében szükségesek, amelyekben eltérő típusú modellek találhatóak. 

5. A háttérirodai alkalmazásokat is egységesíteni kell

A fogyasztók többre vágynak egy szimpla telematikai megoldásnál. Nekik arra is szükségük van, hogy a flottából érkező adatok illeszkedjenek saját háttérirodai rendszerükhöz. A szolgáltatásoknak emiatt egy rugalmas és könnyen kezelhető platformot kell teremteni, hogy aztán össze lehessen kapcsolni az ügyfelek belső rendszerével. A cégek közötti versenyben így 2015-ben is döntő fontosságú az, hogy az ügyfelek és partnerek minél több alkalmazást tudjanak kialakítani az új felületeken.

6. Egyre több alkalmazás csiszolja a vezetési technikát

Drága a benzin? Így spórolhat rengeteget >>Ahogy a flottán belül egyre több sofőr tér át az okostelefonokra és tabletekre, a menedzsereknek is alkalmazkodniuk kell a megújult igényekhez. A vezetők az intelligens készülékek segítségével ugyanis egyre több adatot szeretnének kapni a saját vezetési stílusukról és fogyasztásukról a különböző alkalmazások révén.

A jövő évben minden bizonnyal tovább nő az Android- és iOS-alapú készülékek népszerűsége, amelyeken a munkaidőhöz, az autók műszaki állapotához, illetve a megfelelő fuvarszervezéshez kapcsolódó applikációk vihetik el a pálmát. 

Forrás: PCC, a cikk szerzője Neil Cawse, a Geotab vezérigazgatója