Smart City Top 10: itt vannak a győztesek
Smart City Top 10: itt vannak a győztesek
2014. november 10.
Cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy a smart city – az infrastruktúra, technológia területén – napjainkban mit jelent Európában. Elérkeztünk a legjobbakhoz, és kiderül, hogy hol található az M2M-főváros.
Boyd Cohen klímakutató, amerikai egyetemi professzor és munkatársai minden évben elkészítik Európa „legokosabb” városainak listáját. A Top 10 összeállításához az „Okoskerék” elnevezésű rendszert használják.
A listában eddig az alábbi városokat mutattuk be:
10. helyezett: Helsinki
9. helyezett: Berlin
8. helyezett: Hamburg
7. helyezett: London
6. helyezett: Stockholm
5. helyezett: Párizs
4. helyezett: Barcelona
3. helyezett: Bécs
Ezüstérmes a holland főváros: Amszterdam
Koppenhágához hasonlóan itt is magas a kerékpárosok aránya. Amszterdam valójában az egyetlen város a világon, amely több problémával szembesül a nagy gyalogos- és kerékpáros forgalomból, mint az autós forgalomból kifolyólag. Az összes út 67%-át gyalogosan vagy kétkerekűn teszik meg a lakosok. Naponta pedig több mint 10 ezer biciklivel találkozhatunk a központi pályaudvar közelében. Innen indult a közösségi kerékpárkölcsönző rendszer is, ami mára már az egész világon elterjedt. De Amszterdam sokkal több, mint csak biciklik tömege.
Az utóbbi években hatalmas lépésekkel halad előre az okosváros felé vezető úton. Az Amsterdam Smart City a köz- és magánszféra partnersége, amely úgy tekint a városra, mint egy laboratóriumra: kutatásokat, kísérleteket végeznek az összegyűjtött adatok, az új mobilitási lehetőségek segítségével. A projekt nagyban hozzájárult a lakosok és látogatók életminőségének javulásához. Az együttműködés eddig több mint 40 okosváros projektet támogatott, az intelligens parkolórendszertől kezdve a háztartási energiatárolás fejlesztéséig, okoshálózatba történő integrálásáig.
Az aranyérmes: Koppenhága
Immár két egymást követő évben is az első helyen végzett a dán főváros, amelyet a világ vezető zöld városaként tartanak számon. Többi között Koppenhága lett a Siemens Green City Index nyertese és Európa Zöld Fővárosa is 2014-ben.
A koppenhágai lakosoknak a világon az egyik legkisebb az egyéni szénlábnyoma: kevesebb mint 2 tonna per fő. A dán főváros rendkívül ambiciózus célt tűzött ki: 2015-re szeretnék elérni, hogy a város szén-dioxid-semlegessé váljon.
A cél elérése érdekében energiatakarékos, illetve megújuló energiaforrásokra épülő megoldások és a zöld épületszabványok bevezetését határozták el (a tervek szerint 2020-tól minden épület karbonsemleges lesz).
Köztudott tény, hogy milyen elterjedt Koppenhágában a kerékpározás: a közlekedés 40%-a kétkerekűvel történik. A város az MIT-vel (Massachusetts Institute of Technology) együttműködve például szenzorokkal felszerelt „okosbiciklit” fejlesztett ki, amely képes valós idejű információkat továbbítani nemcsak a kerékpáros számára, hanem az ügyintézőknek is, például a légszennyezettségről és közlekedési torlódásokról.
Forrás: Fastcoexist.com