Munkahelyi diszkrimináció: hogyan segíthet a VR?

Munkahelyi diszkrimináció: hogyan segíthet a VR?

Hogyan segíthet a VR a munkahelyi diszkrimináció elleni küzdelemben?

közszolgáltatás

3 perc

Ha egyik kollégája rasszista megjegyzéseket mondana Önre, visszaszólna neki vagy egyszerűen elengedné a hallottakat a füle mellett? Így indul az egyik szituációs történet az amerikai Vantage Point tréningprogramjában.

A 2017-ben Los Angelesben megalapított társaság a diverzitás, a társadalmi befogadás és az öntudatlan előítéletesség témakörökben kínál képzéseket. A VR-headsetek és a virtuális valóságban látottak segítségével a munkavállalók belehelyezkedhetnek a valós eseményeken alapuló történetekbe. Megfigyelhetik a problémás szituációk kibontakozását, majd a trénerekkel megbeszélhetik, miként reagálnának azokra.

A társaság alapítója egy kétrasszú nő, aki maga is megélte, milyen a rasszista és szexista munkahelyi előítéletekkel szembesülni. Morgan Mercernek az a célja, hogy azok, akik még soha nem tapasztaltak ilyet, megérthessék, milyen érzés ez. Úgy véli, a virtuális valóság technológia nagyon jó közvetítő eszköz az üzenetek eljuttatásában.

„Ráébredhetünk, hogy mennyire hatékony lehet, ha valóban a másik helyébe tudjuk képzelni magunkat” – mondta a CNN Business-nek. „A résztvevők első kézből megtapasztalhatják, milyen érzés az, ha valaki minden egyes alkalommal megrezzen, amikor elmegyünk mellette, vagy amikor valaki hangosan kiabálva gúnyolódik velünk az utcán, netán túl közel áll hozzánk” – említett néhány példát.

Morgan Mercer 2017-ben alapította meg a Vantage Point céget

Az Egyesült Államokban, Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban megkérdezettek felnőttek csaknem egyharmada tapasztalt munkahelyén faji megkülönböztetést vagy tanúja volt annak – derül ki a Glassdoor álláskereső oldal felméréséből. Egy ilyen vállalati környezetben nehezebb megtartani az etnikai kisebbséghez tartozó dolgozókat, pedig a diverzió a teljesítményre is jó hatással van.

Egy idei McKinsey-tanulmány szerint a sokszínűbb munkaerőt alkalmazó cégek gyakran sikeresebbek is. A 15 országban készült elemzésben 1000 társaságot vizsgáltak, és arra a következtetésre jutottak, hogy az etnikai sokféleség szempontjából a legfelső kvartilisben lévők 36%-kal nyereségesebbek, mint az alsó negyedben működők. Azok a vállalatok pedig, ahol a vezetők több mint 30%-a nő, általában felülmúlják azon cégek teljesítményét, ahol ez az arány alacsonyabb.

Valaki más cipőjében járni

A kezdetekben a Vantage Point a szexuális zaklatás elleni vállalati tréningekre koncentrált, most már azonban más egyenlőtlenségből fakadó témakörökkel is foglalkoznak. Az Egyesült Államokban történtekre reagálva idén nyáron bevezettek egy új kurzust a rendszerszintű rasszizmusról és a Black Lives Matter mozgalom által felvetett kérdésekről.

A dolgozóknak 360 fokos virtuális környezetben mutatják meg, hogy miként kezeljék az öntudatlan előítéleteket.

Az amerikai, brit, ír és francia vállalatokkal is együtt dolgozó startupnak megközelítőleg 4 millió dolláros forrást sikerült előteremtenie. Ügyfeleik között szerepel a Comcast amerikai távközlési vállalat, a Latham & Watkins nemzetközi ügyvédi iroda, valamint a Looker adatelemző cég is, amelyet a Google 2,6 milliárd dollárért vásárolt fel februárban.

Cornell Verdeja-Woodson, aki ma már a Google Cloud diverzióért felelős üzleti partnere, 2019-ben még a Looker sokszínűségért, egyenlőségért és társadalmi befogadásért felelős globális vezetője volt. Ekkor a társaság világszerte mintegy 200 alkalmazottat regisztrált a Vantage Point képzésére.

Túl akartak lépni a hagyományos képzési módszereken, hogy ráébresszék kollégáikat az állásinterjúk során felmerülő – akár öntudatlan – előítéletekre. „Ülhetünk a tréningeken, és beszélgethetünk a prezentációkról, de az emberek bele is akarnak látni ebbe. Majd amikor valóban átélik a szituációt, akkor érthetik meg sokkal jobban az adott problémát” – mondta Verdeja-Woodson.

Bár elismeri, hogy nehéz számszerűsíteni a képzés közvetlen hatását, de szerinte az alkalmazottak visszajelzései túlnyomórészt pozitívak voltak. Például arról számoltak be, hogy tudatosabbá váltak és jobban tudják kezelni ezeket a helyzeteket. Morgan Mercer szerint a vállalatok különböző módszerekkel mérik az eredményeket, például azt nézik, hogy miként javult a munkaerő megtartása.

„Rendkívül fontos, hogy a cégeknél változatos perspektívák kerüljenek az asztalra, mert így lehet megteremteni az igazi sokszínűséget. A többféle nézőpont és ötlet pedig erősíti a tanulási folyamatot, a képzést, az innovációt és az inspirációt is. Azokat a területeket, amelyeket a vállalatok olyannyira igyekeznek házon belül megvalósítani” – tette hozzá.

Forrás: