Alagútban is jól működő GPS? Itt a megoldás!

Alagútban is jól működő GPS? Itt a megoldás!

Alagútban is jól működő GPS? Itt a megoldás!

közszolgáltatás

2 perc

Addig általában nincs probléma a navigációval, míg az alagutak leágazások nélküli, hosszú egyenes utat jelentenek az autópályán, viszont egy város alatti hálózatnál, ahol a lehajtósávokra is figyelni kell, sokan hiányolják a GPS funkcióit.

A műholdas helymeghatározást használó autósok többsége valószínűleg már találkozott azzal a helyzettel, hogy miközben föld alá viszi az útja, a GPS nem akar működni – bármilyen jó is a mobilinternet-kapcsolat. Ez a jelenség természetesen a rendszer működési elvét ismerve nem is olyan meglepő.

Az adott eszköznek ugyanis egyszerre legalább három műholddal kell kommunikálnia, és az oda-vissza üzenetek sebességéből számolható ki az űrbéli objektumokhoz viszonyított távolság, mely pontosan megadhatja a földfelszíni lokációt. Ha viszont ennek a kommunikációnak az útjába több méternyi föld, beton vagy aszfalt áll, akkor természetes, hogy nem tud olyan pontosan működni a szolgáltatás, mint a szabad ég alatt.

A közösségi forgalmi adatokat gyűjtő Waze szolgáltatás most önálló módon próbálja ezt a problémát áthidalni. Beacons programjukban Bluetooth-jeladókkal szerelnék fel a hosszabb alagutakat, hogy a műholdak hiányában a kisebb jeladók segítségével folytatódjon a pozícionálás. A Google által fejlesztett Eddystone jeladók alacsony fogyasztásúak, és kis méretüknek köszönhetően bárhol felszerelhetőek. Bár arról nincs még információ, hogy a belső akkumulátor mennyi ideig bírja, vagy hogy mennyire körülményes azok újratöltése.

Egyelőre ezeket a hálózatokat nem saját költségvetésből, és nem is az autósok pénzéből lehetne kiépíteni. A tervek szerint olyan önkormányzatok, közterület-fenntartók jelentkezését várják, akik tulajdonosai az adott földalatti útszakaszoknak.

A tervek szerint jeladónként 28,5 dollárnak (nagyjából 8000 forintnak) megfelelő összeget kell majd kifizetni, viszonyítási alapnak pedig hozzátették, hogy az adott útszakasz minden körülbelül másfél kilométerére 42 darab eszköznek kell jutnia.

A cég ígéretei szerint rendszerük nem csupán az egyes sofőröknek segít majd abban, hogy megtalálják a nekik megfelelő kijáratot egy bonyolultabb többsávos alagútban, hanem közvetett hatásként az összes autós jól jár, hiszen a fejlesztés segítségével gördülékenyebben haladhat a forgalom.

A Waze közleményében ráadásul azt is hozzátette, hogy nem fogják titkossá tenni az adatokat és a jeladókat: azokat minden navigációs szolgáltatás díjmentesen használhatja majd, hogy földalatti lefedettséget biztosítson felhasználóinak.

Forrás: TechCrunch