Vásárlóik megértésén múlik az online kereskedők jövője

Vásárlóik megértésén múlik az online kereskedők jövője

Vásárlóik megértésén múlik az online kereskedők jövője

kereskedelem

3 perc

A piaci szereplőknek meg kell érteniük vásárlóik „digitális DNS-ét”, ha versenyképesek akarnak maradni – állítja a Roland Berger új tanulmánya.

Az online kiskereskedelmi óriásoknak egyértelmű receptjük van a sikerhez: pontosan tudják, hogy mire gondolnak, mit tesznek és mit vásárolnak a vásárlóik. Ezáltal pontosan azt tudják nekik ajánlani, amire szükségük van – beleértve azokat a termékajánlatokat is, amelyekről a fogyasztók még nem is tudják, hogy szeretnék megvásárolni.

Töretlenül népszerű az e-kereskedelem

Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak ebben a küzdelemben, az offline és az online működő kiskereskedőknek egyaránt dekódolniuk kell fogyasztóik „digitális DNS-ét”. Csak így lesznek képesek vonzó vásárlásélményt nyújtani, megtartani az ügyfeleiket és növelni bevételeiket a szükségtelen költségek megszüntetésével. A Roland Berger stratégiai tanácsadócég szakértői legutóbbi tanulmányukban azt fejtik ki, hogyan kell értelmezni az alapvetően új fogyasztói mintákat.

„Az a vállalat, amely képes a digitális átalakulásra az e-kereskedelemben, kiemelkedő haszonra tehet szert”– mondta Schannen Frigyes, a vállalat magyarországi vezetője. A digitalizáció lényege, hogy még több lehetőséget teremt a személyre szabott és egyedi vásárlásélményre, amely nagyon vonzó a fogyasztók számára. „A trend, miszerint a kiskereskedők egyre szélesebb választékot kínálnak, gyakran képtelenné teszi a fogyasztókat arra, hogy értékeljék a teljes kínálatot. A vevők nem szeretnek végtelen hosszú terméklistákat böngészni, ezért inkább az online boltokba látogatnak el, ahol a vásárlási szokásaik alapján számukra releváns és jelenlegi igényeikhez, vágyaikhoz igazított termékajánlatot kapják” – tette hozzá a szakember.

Az egyéni előrejelzések adhatnak újabb lendületet

A vásárlási szokások előrejelzése jóval több annál, minthogy megnézzük az adott vevő előzetes tranzakcióit, a keresési előzményeit vagy éppen a termékértékeléseit. Más, sokkal szerteágazóbb online adatok is szükségesek ahhoz, hogy pontos és egyedi előrejelzést tudjunk adni arról, hogy az adott fogyasztó mit fog vásárolni – ez elképzelhetetlen volt még pár évvel ezelőtt. „A közösségi média az egyik legnagyobb adatforrás, mert a közösségi médiacsatornák olyan fórumot jelentenek, ahol egyre több ember hozza nyilvánosságra, hogy mi iránt érdeklődik vagy éppen mik a vásárlási szokásai”– részletezte Schannen Frigyes.

A tanácsadó cég szakértői szerint egy fogyasztó digitális DNS-éhez három szintet kell megvizsgálni:

  • vásárlási szokásait,
  • értékrendjét
  • és személyes online világát.

Például a Facebook-felhasználók több milliárd adatpontot hagynak hátra csupán a kedvelések formájában, ehhez jön hozzá a havi több milliárdos nagyságrendű honlaplátogatásból származó adat és több milliárdnyi keresési információ. „Mindannyian önkéntelenül, de otthagyjuk digitális lábnyomunkat az interneten. Minden egyes kattintás, Facebook-like vagy Instagram-fotó egy-egy apró darabja annak a kirakósnak, amelyre a kereskedők építeni tudnak” – emelte ki a cégvezető.

A személyre szabott kínálat a kulcs

De mit is jelent mindez a kereskedőnek? Ha össze tudja rakni a mozaik darabjait és képes értelmezni őket, akkor megérti a vásárlóit és ezáltal egyedi termékajánlatot nyújthat nekik a személyre szabott bolti kirakattól kezdve, az előre kiválasztott termékeken át az egyénre szabott árakig. Ez relatíve kis ráfordítást igényel ahhoz képest, hogy nő az árbevétel és csökkennek a szükségtelen költségek, mivel a kereskedők pont azt ajánlják a vásárlóknak, amire azoknak szükségük van. 

Mindazonáltal az elérhető információ tömege miatt a piaci szereplők könnyen szem elől téveszthetik a számok mögött a fogyasztókat, ezért döntő jelentőségű a rendszeres adatfeldolgozás és azok ügyfélközpontú kiértékelése. A folyamat a koncepció megtervezésével kezdődik, ami azt jelenti, hogy meg kell határozni a célt és a személyre szabás mértékét, beleértve az adatok összekapcsolását és az elemzési fázist. A különböző felhasználási módokra pedig érdemes először prototípusokat alkalmazni.