Törnek előre a házhozszállító robotok

Kapcsolódó cikkek

Törnek előre a házhozszállító robotok

Törnek előre a házhozszállító robotok

kereskedelem

2 perc

A Ford és a Walmart együttműködésének értelmében a cégek három amerikai városban, Miamiban, Austinban és Washingtonban indítják el a gépesített szolgáltatást.

A munkát végző önvezető tesztjárművek szenzorait és szoftvereit a harmadik partner, az Argo AI fejlesztette. A robotizált házhozszállítást azok a lakosok vehetik igénybe, akik a kijelölt földrajzi területein belül élnek, és online rendelést adnak le a kereskedőlánc oldalán.

A társulás tagjai úgy tervezik, az integrációs teszt valamikor az év folyamán indul el, és idővel bővülhet a működési terület is.

Van benne lehetőség

Az autonóm kiszállítás potenciálisan jövedelmező piacnak látszik. Az internetes bevásárlások értéke a következő évtizedben ötszörösére nőhet. Az amerikai vásárlók 2025-re 100 milliárd dollárnál is többet hagynak az otthoni élelmiszert árusító kereskedőknél.

A Ford évek óta kísérletezik a gépek végezte házhozszállítással. 2018-ban a Walmarttal és a Postmates-szel közös kísérleti projektet indított, autonóm járműveivel pedig bekapcsolódott a Domino pizzák kézbesítésébe is.

Persze akadnak még megoldásra váró feladatok a rendszerben. Az önvezető autókat mind a kormány mögött, mind pedig az irányítóközpontból embereknek kell felügyelnie, úgyhogy egyelőre szó sincs a munkaerőköltségek csökkentésének lehetőségéről.

A vásárlóknak maguknak kell majd a tárolóból kivenni a megrendelt árut, ami egyeseknek – különösen az időseknek vagy mozgáskorlátozottaknak – problémát jelenthet. Valószínűleg azok sem lesznek boldogok ettől, akik emeletes házban laknak és megszokták, hogy a csomagokat a kézbesítő az ajtajuk előtt teszi le.

Sokasodnak a piaci szereplők

Az autógyár nem az egyedüli, amely hasonló kihívásokra próbál megoldást találni. A GM által támogatott Cruise egy arizonai tesztprojekt keretében dolgozik a Walmarttal. A kereskedőóriás egyébként több autonóm szolgáltatóval, mint a Nuro, a Waymo és az Udelv, kötött nem kizárólagos szerződést.

A kiszállítás csak egy azon módok közül, amelyekkel az amerikai járműgyártó hasznosítani szeretné sofőr nélküli termékeit. Nemrég jelentették be, hogy partnerségre lépnek a Lyfttel is és még idén. 

Ugyanebben a három városban elindítják robottaxi-szolgáltatásukat. A Ford és az Argo negyedik generációs terméküket az említett helyeken kívül még Pittsburgh-ben, Detroitban és Kaliforniában is tesztelik.

Az Argo ezen felül a Volkswagennel együttműködésben készül arra, hogy az idén nyáron Németországban elkezdődött tesztek után 2025-től az országban elindítsa önvezető mikrotranzit és kiszállítási szolgáltatását, amelyhez már az ötödik generációs technológiát használnák.

Forrás: